Development of Master's Program Curriculum Contributing to Teacher Training
Project/Area Number |
25381252
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
江島 徹郎 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (10335078)
真島 聖子 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10552896)
松原 信継 清泉女学院大学, 人間学部, 教授 (30593545)
小塚 良孝 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (40513982)
中田 敏夫 愛知教育大学, その他部局等, 理事・副学長 (60145646)
吉岡 恒生 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90252303)
中野 真志 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90314062)
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Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 6年一貫教員養成 / 大学院カリキュラム / 教員養成 / 大学院 / 修士レベル化 / 大学院での実習 / 教材開発 / 修士レベル教員養成 / 6年一貫 / キャリア教育 / カリキュラム開発 / 教員養成の高度化 |
Outline of Final Research Achievements |
Based on the assumption that teacher training requires five years or more, this research specifically studied the following three points. (1) Through the development of the curriculum for Aichi University of Education six-year course, we presented a model of the 6-year integrated teacher training program which leads to the improvement of abilities required to be a good teacher. (2) We created and implemented a teaching practicum program at the master's program level with emphasis on the continuity between the undergraduate and graduate curricula, academic aspects, regional partnerships, and collaboration with others. (3) By means of a teacher training model that utilizes the six-year framework, we considered what we should do to develop teachers with high expertise, broad insight, high practical ability and research ability.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で明らかとなった点は、大学の教員間の協働性である。これからの教職大学院の充実に向けて,真に求められているのは,異なる専門性,異なる分野,異なる経験を持つ大学教員による協働性である。6年一貫教員養成コースの第1の特徴として,異学年異分野の学生や院生による協働的な学びがあげられるが,それを支えているのは,異なる専門性,異なる分野,異なる経験を持つ大学教員による協働性である。さらには,学生や院生と大学教員との協働性である。まさに,異なる年齢層,異なる専門性,異なる分野,異なる経験を有した人たちの集まりにおいてこそ,新たな発見や発想が生まれ,創造的な学びが生み出される。
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Report
(7 results)
Research Products
(12 results)
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[Journal Article] 教職課程設置大学における大学教員の専門性開発の実態に関する研究 : 4年制公・私立大学に対するアンケート調査に基づいて2016
Author(s)
張揚, 下田誠, 三石初雄, 佐藤吉文, 石塚博規, 十枝内康隆, 菅沼教生, 小谷健司, 江島徹郎, 岸学, 渡邉明彦, 入口豊, 赤木登代, 吉田晴世, 倉本香
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Journal Title
東京学芸大学紀要. 総合教育科学系
Volume: 67(2)
Pages: 409-437
NAID
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