• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The evaluation training system by "evaluation index" in the "Interdisciplinary Study"

Research Project

Project/Area Number 25381256
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKwansei Gakuin University (2014-2016)
Hyogo University of Teacher Education (2013)

Principal Investigator

Sato shin  関西学院大学, 教育学部, 教授 (20324949)

Research Collaborator URAGO Atushi  佐賀県大学, 附属小学校, 教諭
SUGAWARA Yukari  盛岡市立城南小学校, 教諭
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords総合的学習 / 評価規準 / 評価方法 / 教員研修 / 総合的な学習の時間 / 評価 / 教員 / 研修 / 総合学習 / カリキュラム・マネジメント / 学習評価 / プログラム
Outline of Final Research Achievements

It is the point clarified about the setting method of the "evaluation index" for carrying out learning situation evaluation in the first place about "the nature, the capability, and the attitude which it is going to raise" in the "Interdisciplinary Study" for a general public school. While carrying out the evaluation training system by group moderation developed as the method of the evaluation training in "Interdisciplinary Study" for a general public school to the second and verifying the effect to it, it is the point of having made the further improvement of the group moderation method.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 総合で実現したいアクティブ・ラーニングの学習とは2017

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      教室ツーウエイ

      Volume: 3 Pages: 54-55

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力を育成するために求められる力2017

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      中教審答申解説2017

      Volume: 1 Pages: 34-37

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間2017

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      中教審答申解説2017

      Volume: 1 Pages: 212-214

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] キー・コンピテンシー2016

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      教育課題解説ハンドブック

      Volume: 1 Pages: 4-5

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングで授業はどう変わるか2016

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 9月号 Pages: 11-16

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力を育む授業づくりの要諦2016

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      教育経営方略

      Volume: 26号 Pages: 6-7

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的学習におけるモデレーション研修に関する研究2016

    • Author(s)
      佐藤真・香田健治
    • Journal Title

      教育学論究

      Volume: 7号 Pages: 53-61

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力をみとる評価活動のあり方2016

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      新教育課程ライブラリ,子どもの姿が見える評価の手法

      Volume: Vol.3 Pages: 22-15

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新たな学力としての資質・能力とアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      これからの学校教育を担う教師を目指す

      Volume: 1 Pages: 20-28

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な見方・考え方を働かせ、自己の生き方を考える総合2016

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      新教育課程ライブラリ

      Volume: Vol.12 Pages: 64-65

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 次期教育課程で学習評価はどう変わるか2016

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      学校の評価・自己点検マニュアル

      Volume: 1 Pages: 3391-3397

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的学習におけるモデレーション研修に関する研究2015

    • Author(s)
      佐藤真・香田健治
    • Journal Title

      関西学院大学教育学論究

      Volume: 7 Pages: 53-61

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] B型学力の育成2015

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 69 Pages: 10-11

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校の教育目標と教育課程2015

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 61 Pages: 17-22

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 各教科等での「見通し・振り返り」学習活動の充実2014

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 912 Pages: 6-10

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 体験に「言語活動」、探究的な学習で「協同」の具現化2014

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      生活科・総合の実践ブックレット

      Volume: 8 Pages: 76-77

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 学力向上と学習の個性化2014

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      日本個性化教育学会・第7回大会要項

      Volume: 7 Pages: 4-5

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい学力(資質・能力)と基礎教育2014

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      日本基礎教育学会・会報

      Volume: 35 Pages: 1-2

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] ルーブリックの開発に関するモデレーション研修の比較検討2014

    • Author(s)
      佐藤真・香田健治
    • Journal Title

      関西学院大学教育学論究

      Volume: 6 Pages: 61-68

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル化社会の学校教育2014

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      十勝こだまの会誌・共鳴

      Volume: 15 Pages: 905-909

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領実施の一年の検証と今後の課題2013

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      岐路に立つ教育の未来を考える

      Volume: 1 Pages: 15-33

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 次期学習指導要領を見据えた学習と評価-これから求められる資質・能力-2015

    • Author(s)
      天笠茂監修、佐藤真
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi