• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study of job understanding through elementary school to college

Research Project

Project/Area Number 25381267
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAkita Prefectural University

Principal Investigator

WATANABE Shohei  秋田県立大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (90610874)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) WATANABE Satoshi  秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 教授 (40240486)
KOIKE Takanori  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (80550889)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsキャリア教育 / 時間的展望 / 社会構成主義 / ナラティブ / キャリア・カウンセリング / 仕事理解 / 自己理解
Outline of Final Research Achievements

In this research, the way of effective job understanding was considered.
The child and the student who don't know work also have the experience which has the role and fulfils its responsibility at school, for example club activities and so on.By digging experience up and making it more conscious, the students can consious "what is work?" or "what kind of work way is good work way?" "what kind of work would I like to do?".On the other hand even if looking in the past was done, some student cannot clarify his/her interest, so we should support his/her role experience, having roll models.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 9 results,  Open Access: 2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 社会構成主義キャリア・カウンセリングを参考としたキャリア教育教材の開発と評価2016

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      リメディアル研究

      Volume: 10(2) Pages: 86-92

    • NAID

      130005313017

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会構成主義キャリア・カウンセリング技法を用いた学生に対するメール相談2016

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      産業カウンセリング研究

      Volume: 17(1) Pages: 45-54

    • NAID

      40020794115

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会構成主義からライフ・キャリア適応を考える―社会構成主義キャリア・カウンセリング各派からの示唆―2016

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 17 Pages: 19-24

    • NAID

      120005745102

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域社会における寺院の役割―新たな公共性の創造にむけて―2016

    • Author(s)
      小池孝範
    • Journal Title

      宗学研究紀要

      Volume: 28/29合併号 Pages: 183-199

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道徳教育における「畏敬の念」の位置づけと意義について2016

    • Author(s)
      小池孝範
    • Journal Title

      日本仏教教育学研究

      Volume: 24

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] キャリア形成における自己理解・仕事理解・啓発的経験の構造および啓発的経験の理解内容による効果の違いに関する探索的研究2015

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Journal Title

      教育カウンセリング研究

      Volume: 6(1) Pages: 35-40

    • NAID

      130007615236

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] キャリア教育の効果測定のための自己理解尺度の作成について2015

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 16 Pages: 43-50

    • NAID

      120005653504

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校教育に求められる「知」――「学習指導要領」における「知」の変遷を手がかりに――2015

    • Author(s)
      小池孝範
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

      Volume: 70 Pages: 69-79

    • NAID

      110009897001

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 二つの「知」と「学び」――近代以前の視座から現代へ――2014

    • Author(s)
      小池孝範
    • Journal Title

      プロテウス

      Volume: 16 Pages: 79-96

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 積極性、目標指向性を高めるキャリア教育実践~社会構成主義を用いた、経験の掘り起こし・新規提供2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第13回研究発表大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳教育における「生命や自然、崇高なものとの関わり」について2015

    • Author(s)
      小池孝範
    • Organizer
      日本仏教教育学会
    • Place of Presentation
      中村元記念館
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Can Hard-Working Students of the Past be Role Models for Students of Today? – Study on the Career Selection Models2015

    • Author(s)
      Shohei WATANABE, Masumi KAGAYA
    • Organizer
      IAEGV(国際キャリア教育学会)
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Which qualitative assessment is used for which client? - Study on objection of qualitative carrier assessment2015

    • Author(s)
      Shohei WATANABE
    • Organizer
      IAEGV(国際キャリア教育学会)
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ライフキャリアテーマの視点から自己PRを「引き出す」~大学生に対する社会構成主義キャリア・カウンセリング事例の検討2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本産業カウンセリング学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本体育大学世田谷キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会構成主義キャリア・カウンセリングの効果と課題~時間展望の変化にみる事例検討2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      東北心理学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東北文化学園大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校キャリア教育の課題に関する探索的研究-生徒と教員の評価のちがいからみる課題-2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の自己理解と仕事理解-自己理解と仕事理解の発達に関する探索的研究-2014

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第12回研究発表大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2014-12-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 質的キャリア・アセスメントについて考える-「標準化されていないテスト」の効用と適用可能性-2014

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第36回研究大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校におけるキャリア教育の課題について-児童・生徒の自己理解・仕事理解について考える-2014

    • Author(s)
      渡部昌平・小池孝範・渡部諭
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第12回研究発表大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2014-11-02
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自覚としての「学び」2014

    • Author(s)
      小池孝範
    • Organizer
      第23回日本仏教教育学会学術大会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生大学生のキャリア意識の自己評価と教員評価の差の検討~キャリア教育とキャリア意識、キャリア意識と態度・行動は一致するのか2014

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「仕事理解」を捉え直す2014

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 仏教教育学の今日的課題(指定討論者)2014

    • Author(s)
      小池孝範
    • Organizer
      日本仏教教育学会第1回仏教教育学研究会
    • Place of Presentation
      東京大学仏教青年会会館
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 禅の労働観と人間形成2013

    • Author(s)
      小池孝範
    • Organizer
      日本仏教教育学会第22回学術大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 社会構成主義キャリア・カウンセリングの理論と実践2015

    • Author(s)
      渡部昌平(編著)
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教育的思考の歩み 第13章「近代教育思想の成立と宗教の世俗化 ―宗教と教育学―」2015

    • Author(s)
      小池孝範(共著)
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi