• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a programing learning support system incorporating mathematic study

Research Project

Project/Area Number 25381285
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHakodate National College of Technology

Principal Investigator

SHIMOGOORI Akio  函館工業高等専門学校, 一般科目理数系, 准教授 (00636392)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ITO Kei  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (30303324)
OBA Michiko  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (30588223)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords数学能力 / プログラミング能力 / 論理的文章作成力 / 論理的思考力 / 接続関係 / ブレンディッド学習 / 数学学習 / ポテンシャルレスポンスツリー / Moodle / 媒介化 / 反省化 / メタ認知
Outline of Final Research Achievements

The researcher explored what are common logical ways of thinking in mathematics, programing and logical writing, based not only on the idea that the competence of programing could be promoted through logical thinking by practicing mathematical thinking but also on the hypothesis that the idea could enhance the ability of logical writing.
The result of the analysis showed the relation of connection in logical structures such as resultative and contradictory conjunction was closely related.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2016 2015 Other

All Presentation (9 results)

  • [Presentation] 数学能力と論理的思考力との関係の分析2016

    • Author(s)
      下郡啓夫,伊藤恵,大場みち子
    • Organizer
      教育システム情報学会2015年度第6回研究会
    • Place of Presentation
      東京工芸大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育における吹き出し導入の試みと分析2016

    • Author(s)
      伊藤恵,椿本弥生
    • Organizer
      教育システム情報学会2015年度第5回研究会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理的な文章作成力とプログラミングとの関係の分析2015

    • Author(s)
      大場みち子,伊藤恵,下郡啓夫,薦田憲久
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会132回研究発表会
    • Place of Presentation
      福井市地域交流プラザ
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング力と論理的思考力との相関関係に関する分析2015

    • Author(s)
      大場みち子,伊藤恵,下郡啓夫
    • Organizer
      情報処理学会デジタルドキュメント第97回研究会
    • Place of Presentation
      東洋大学白山キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Moodleのレスポンスツリーを活用したプログラミング能力育成法の提案2015

    • Author(s)
      下郡啓夫,木元利歩,倉山めぐみ,大場みち子,伊藤恵
    • Organizer
      2014年度教育システム情報学会第6回研究会
    • Place of Presentation
      香川大学幸町キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決能力育成のためのプログラム作成に向けた学習法の提案2015

    • Author(s)
      下郡啓夫,大場みち子,伊藤恵
    • Organizer
      平成26年度第4回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部自然科学校舎
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 動画を用いたプログラミング自学自習の試み2015

    • Author(s)
      伊藤恵,杉本識吏,大場みち子,下郡啓夫
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会128回研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪学院大学
    • Year and Date
      2015-02-14 – 2015-02-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 配列・関数に着目したプログラミング作成能力と数学学力の相関分析

    • Author(s)
      下郡啓夫
    • Organizer
      2013年度教育システム情報学会第6回研究会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教育における紙使用による学習者の思考促進と調査の試み

    • Author(s)
      伊藤恵
    • Organizer
      2013年度教育システム情報学会第6回研究会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi