• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a curriculum model accomplishing social inclusion of people with intellectual and developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 25381293
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

YONEDA Hiroki  筑波大学, 人間系, 准教授 (50292462)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsインクルージョン / 知的障害教育教科 / インクルーシブ教育カリキュラム / 通常教育カリキュラムへのアクセス / 水準にもとづく評価 / 知的・発達・重複障害教育カリキュラム / 共生社会・インクルージョン / 学習困難 / 知的障害 / 通常教育カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This study examines the curriculum development that would enable learning and social transition for students with intellectual disabilities in the United States (U.S.), the United Kingdom (U.K.), and Japan. In order to develop and implement an inclusive curriculum, the PDCA cycle, which includes the following two evaluations, was proposed: (1) evaluate improvement in learning achievements and growth in each individual; (2)evaluate the social maturity that students acquire in relation to their society. Additionally, regarding achievement standards under the U.S. educational accountability system, the significance of livelihood guidance in the education of students with intellectual disabilities remains unchanged. Distinct characteristics of subjects for them in Japanese special schools include connection with daily living, and life skills. In order to improve the Japanese curriculum, this study suggests that it is important that these characteristics be taken into consideration.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (8 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 米国における重度認知機能障害児の通常教育カリキュラムへのアクセスの実際―代替達成スタンダードとそれに基づく教材システム例の検討―2018

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Journal Title

      筑波大学特別支援教育研究

      Volume: 12 Pages: 9-22

    • NAID

      40021528183

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国の各州共通基礎スタンダードと学習困難の度合いの大きな子どもの教育2017

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 720 Pages: 26-27

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後の「精神薄弱」に関する三木安正の思想―教育の場と方法に着目して―2017

    • Author(s)
      岩﨑優・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 41 Pages: 135-148

    • NAID

      130006147546

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 知的障害教育における生活経験としての「遊び」の指導の展開2017

    • Author(s)
      佐藤雅子・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 41 Pages: 105-119

    • NAID

      130006147575

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 知的障害教育における「本人の願い」を大切にしたキャリア教育―A 特別支援学校の「個別の教育支援計画」の活用と「自己選択」支援の実際を通して―2016

    • Author(s)
      桐原真・米田宏樹
    • Journal Title

      筑波大学特別支援教育研究

      Volume: 10 Pages: 31-44

    • NAID

      120005893671

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英国の知的障害児教育におけるカリキュラムの現状と課題―1994年から2014年の文献レビューを中心に―2015

    • Author(s)
      米田宏樹・宮内久絵
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 39 Pages: 75-90

    • NAID

      110009942874

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外の特別支援教育 アメリカ合衆国(1)―教育内容の連続性の議論で進む通常教育と特別教育の融合―2014

    • Author(s)
      米田宏樹・野口晃菜
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 682 Pages: 29-29

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 海外の特別支援教育 アメリカ合衆国(2)―アコモデーションとモディフィケーション―2014

    • Author(s)
      米田宏樹・野口晃菜
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 683 Pages: 29-29

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国における障害のある児童生徒の通常教育カリキュラムへのアクセス2014

    • Author(s)
      米田宏樹・野口晃菜
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 677 Pages: 8-11

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 1950年代末~1970年代初頭ニューヨーク市における「訓練可能」級精神遅滞者移動訓練(Travel Training)プログラム開発の過程2014

    • Author(s)
      本間貴子・米田宏樹・野口晃菜
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 38 Pages: 79-92

    • NAID

      110009807064

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別学級・代替学校における障害のある児童生徒の通常教育カリキュラムへのアクセスの現状と課題 ―米国イリノイ州第 15 学校区を中心に―2014

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 38 Pages: 117-130

    • NAID

      110009807067

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 米国における学習困難の度合いの大きな子どもの通常教育カリキュラムへのアクセスが与える示唆2017

    • Author(s)
      米田宏樹・野口晃菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Special needs education and curriculum modifications for students with intellectual and developmental disabilities in Japan2016

    • Author(s)
      Hiroki Yoneda
    • Organizer
      TCELT (Research Centre for Transformative Change: Educational and Life Transitions) Seminar
    • Place of Presentation
      University of Dundee, Scotland U.K.
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 米英におけるカリキュラムモディフィケーションの現状と課題―単線型カリキュラムにおける評価とソーシャルインクルージョン―2016

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Organizer
      障害科学学会第11回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(筑波キャンパス)(茨城県・つくば市)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後初期の「精神薄弱」に関する三木安正の思想―教育の場に着目して―2016

    • Author(s)
      岩﨑優・米田宏樹
    • Organizer
      障害科学学会第11回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(筑波キャンパス)(茨城県・つくば市)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校でのデュアルシステムにおける企業・団体とのパートナーシップに基づく連携の在り方2016

    • Author(s)
      平川聡・米田宏樹
    • Organizer
      障害科学学会第11回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(筑波キャンパス)(茨城県・つくば市)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 米国におけるスタンダードに基づく教育評価とインクルーシブ・カリキュラム―重度知的障害児への適用の現状と課題―2016

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会大22回大会 課題研究Ⅰ英語圏における近年の特別ニーズ教育にかかわる教育課程をめぐる議論
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後精神薄弱教育におけるカリキュラム論の展開―1963年養護学校学習指導要領の制定過程に着目して―2015

    • Author(s)
      青木琴音・岡典子・宮内久絵・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(川内キャンパス)(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 米英における通常教育カリキュラムをベースにした知的障害教育―ソーシャル・インクルージョンを実現するためのカリキュラムモデルの検討のために(1)―2014

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学教育学部
    • Year and Date
      2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育―共生社会の実現に向けて―2018

    • Author(s)
      米田宏樹(分担・編著)、小林秀之・米田宏樹・安藤隆男編著
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081523
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性 2001~2016年:学術研究からの論考2017

    • Author(s)
      米田宏樹(分担)、柘植雅義・『インクルーシブ教育の未来研究会』編
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772415613
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「第11章日本と海外の知的障害教育」『新訂知的障害教育総論』2015

    • Author(s)
      米田宏樹(分担執筆)、太田俊己・藤原義博(編著)
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi