• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Super vision system of the special support education for young teachers

Research Project

Project/Area Number 25381298
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Hayashi Akiko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (70238096)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HASHIMOTO Soichi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10292997)
OTOMO Kiyoshi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (30213789)
KANNO Atsushi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10211187)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords特別支援教育 / 教育相談 / 生徒指導 / 若手教師 / スーパービジョン / スーパーヴィジョン
Outline of Final Research Achievements

The present study is to investigate the actual conditions of supporting needs in which young teachers with two to five years’ experience require to educate children with special educational needs. Furthermore, based on our results, it is aimed to examine the supporting system fulfilling for young teachers. According to the findings, heavy office work and chores prevent appropriate understanding of pupils and trainings for special education which lead to inadequate sharing information about children among teachers. Therefore, A challenge is (1) to expand training for the learning specialized knowledge and techniques in accordance with the support needs of school types, and (2) to develop a psycho educational programs aimed at improving the mental health of young teachers.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 特別な配慮が必要な児童生徒の指導を行う若手教師に対するサポート体制のあり方について2016

    • Author(s)
      三浦巧也・林 安紀子・池田一成・熊谷 亮・田口禎子・橋本創一・小林正幸・大伴 潔・菅野 敦・小林 巌
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 12 Pages: 133-137

    • NAID

      110010045606

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学生における情緒・行動の問題と発達障害の実態に関する調査2014

    • Author(s)
      松尾彩子・橋本創一・林安紀子
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 10

    • NAID

      120007048822

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 学童保育所における特別な支援を要する児童に関する研究―巡回相談事例による検討―2014

    • Author(s)
      歌代萌子・林安紀子・三浦巧也・橋本創一
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系II

      Volume: 65

    • NAID

      110009751542

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 若手(2-5年目)教師に対するサポートニーズと支援体制のあり方‐公立小学校教師の検討‐2014

    • Author(s)
      三浦巧也・林安紀子・橋本創一・田口禎子・熊谷亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害における言語コミュニケーション機能の評価と支援―神経心理学的、音声学的、学校臨床的立場から―2014

    • Author(s)
      林安紀子・坂爪一幸・近藤綾子・橋本創一・霜田浩伸
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 発達支援ウェブサイトの改良と機能追加2013

    • Author(s)
      爲川雄二・橋本創一・林安紀子・菅野敦
    • Organizer
      日本発達障害学会第48回研究大会
    • Place of Presentation
      東京・早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「障害」&「心理学」に関する面白ミニ話―理解教育ミニハンドブック~ヒトの健康・障害と心・行動のことをちゃんと知ろう/つきあおう~2015

    • Author(s)
      橋本創一・林 安紀子・熊谷 亮・霜村 麦・田口禎子・堂山亞希・三浦巧也・宮﨑義成・平田悠紀乃・児玉由希子・栗原治子・川池順也・山田真幸・松尾彩子・仁科いくみ
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      国立大学法人東京学芸大学教育実践研究支援センター
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育・発達支援&学校教育相談のための心理療法・専門的指導法ミニハンドブック2014

    • Author(s)
      橋本創一・林安紀子・松尾直博・田口禎子・霜村麦・堂山亞希
    • Total Pages
      41
    • Publisher
      東京学芸大学教育実践研究支援センター
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] ASIST学校適応スキルプロフィール-適応スキル・支援ニーズのアセスメントと支援目標の立案-2014

    • Author(s)
      橋本創一・熊谷亮・大伴潔・林安紀子・菅野敦
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi