• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Teacher Training Program to Realize Inclusive Education

Research Project

Project/Area Number 25381302
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

TORIUMI Junko  山梨大学, 総合研究部, 教授 (60149424)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 廣瀬 信雄  山梨大学, 総合研究部, 教授 (10218844)
小畑 文也  山梨大学, 総合研究部, 教授 (20185664)
古屋 義博  山梨大学, 総合研究部, 教授 (60324175)
吉井 勘人  山梨大学, 総合研究部, 准教授 (30736377)
渡邉 雅俊  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (40367602)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsインクルーシブ教育の教員養成 / 教員養成プログラムの開発 / 通常学校の教員の質的向上 / 特別支援学級の教員養成 / 通級指導教室の教員養成 / 特別支援学校の教員養成 / 特別支援学校のセンター的機能 / 特別支援教育コーディネーターの養成 / 通常学校の教員の資質向上 / 通常学級の教員養成 / 特別支援教育コーデイネーターの養成 / 特別支援教育のセンター的機能
Outline of Final Research Achievements

This study had the purpose to develop new teacher training programs for the inclusive education in Japan. In Part 1, the text book for all students of teacher training colleges was made and it was used in the class. According to the result, the contents of the text book were determined to be appropriate for students. In Part 2, teachers of ordinary schools were questioned regarding the requirements for teaching in inclusive class. As a result, most felt it important to have basic knowledge about inclusive education. In part 3, we visited other teacher training colleges in Japan and 3 countries. It was important that all teachers had knowledge about disabilities and methods for teaching an inclusive class. Students of the teacher training college should have valuable opportunities to encounter children with disabilities through voluntary activities at schools.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) Book (2 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究ー小学校の特別支援学級担当教員に対するニーズ調査ー2017

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 18 Pages: 19-25

    • NAID

      40021269094

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校で行われているインクルーシブ教育の取り組みー担任教師への質問紙調査を通してー2017

    • Author(s)
      佐久間大志・吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 22 Pages: 23-34

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員養成前期段階の大学生におけるインクルーシブ教育実践の準備性の特徴2017

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      國學院大學人間開発学研究

      Volume: 8 Pages: 1-13

    • NAID

      40021138230

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―特別支援教育コーディネーター養成プログラムの検討―2016

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 10 Pages: 78-87

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―特別支援学級(中学校)の教員に対するニーズ調査―2016

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 17 Pages: 19-28

    • NAID

      120006804416

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーター研修に関する検討―イングランドのSENCO養成研修を通して―2016

    • Author(s)
      鳥海順子
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要)

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • NAID

      120006801340

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校教員養成課程に在籍する大学生の教師効力感の特徴ー知的障害児対応教師効力感による検討-2016

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      國學院大學紀要

      Volume: 54 Pages: 73-85

    • NAID

      120006538513

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―教員養成大学の授業における基礎プログラムの検討―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 第9号 Pages: 20-29

    • NAID

      120006801807

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成大学生の「障害の説明力」の特徴―インクルーシヴ教育を推進できる教員の養成を目指して―2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊・鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要)

      Volume: 20 Pages: 219-226

    • NAID

      120006801375

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―大学生の自己評価による基礎プログラムの検討―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 16 Pages: 9-15

    • NAID

      120006804454

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第33集 Pages: 227-237

    • NAID

      40020413413

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究― 大学の授業における基礎プログラムの検討 ー2014

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 15 Pages: 1-7

    • NAID

      120006801819

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―基礎プログラム用教材の作成と評価―2014

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 41-49

    • NAID

      120006804485

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育特別専攻科の教育課程に関する一考察―入門期にある学生の実態―2014

    • Author(s)
      古屋義博
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 8 Pages: 33-46

    • NAID

      40020021792

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育特別専攻科生を対象とする日課外授業「朝学」の効果と課題―教員養成1年課程という制約への対応―2014

    • Author(s)
      古屋義博
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 90-101

    • NAID

      120006801824

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学生のインクルーシブ教育実践の準備性に関する検討ー教育実習事前指導期の教育体験活動が及ぼす影響についてー2016

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―小学校の特別支援学級教員に対するニーズ調査ー2016

    • Author(s)
      磯貝順子(鳥海順子の学会名)・古屋義博・吉井勘人
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟日報メデイアシップ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―中級プログラム・上級プログラムの検討(Ⅰ)―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の知的障害のある児童生徒に対する教師効力感の検討2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の知的障害児対応教師効力感を規定する要因2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本発達障害学会第50回研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学生における子どもへの「障害の説明力」の評価2014

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 巡回指導への特別支援教育専門アドバイザーの活用2014

    • Author(s)
      磯貝(鳥海)順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回大会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ロシアにおける特別教育の伝統・成果・現代性ー日本の研究者の視点からみた欠陥学の研究遺産と現実的アスペクトー2014

    • Author(s)
      廣瀬信雄
    • Organizer
      モスクワ国立治療教育研究所 教育研究評議会
    • Place of Presentation
      モスクワ国立治療教育研究所(ロシア連邦)
    • Year and Date
      2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―大学の授業における基礎プログラムの検討Ⅱ―2014

    • Author(s)
      磯貝(鳥海)順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県高知市)
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究― 大学の授業における基礎プログラムの検討ー2013

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―基礎プログラムの実施と課題―2013

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル(北海道札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 盲ろうあ児教育のパイオニア・サカリャンスキーの記録2014

    • Author(s)
      廣瀬信雄(編訳著)
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      文芸社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] Q&Aで学ぶ障害児支援のベーシック2013

    • Author(s)
      小畑文也・鳥海順子・義永睦子・榊原剛・渡邉雅俊・廣瀬信雄・里見達也・手塚知子・古屋義博・宮井清香
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      コレール社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 教員養成大学生の「障害の説明力」の特徴ーインクルーシブ教育を推進できる教員の養成を目指して

    • URL

      http://www.cer.yamanashi.ac.jp/centerkenkyukiyou.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 特別支援教育コーディネーター研修に関する検討ーイングランドのSENCO養成研修を通してー

    • URL

      http://www.cer.yamanashi.ac.jp/centerkenkyukiyou.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 小学校の通常学級で行われているインクルーシブ教育の取り組みー担任教師への質問紙調査を通してー

    • URL

      http://www.cer.yamanashi.ac.jp/centerkenkyukiyou.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 山梨大学教育人間科学部附属教育実践センター研究紀要

    • URL

      http://www.cer.yamanashi.ac.jp/centerkenkyukiyou.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 教員養成大学生の「障害の説明力」の特徴ーインクルーシヴ教育を推進できる教員の養成を目指してー

    • URL

      http://www.cer.yamanashi.ac.jp/centerkenkyukiyou.html

    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi