• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Brain functions measurement to assess intentionality of behavior and development support for children with severe motor and intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 25381314
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

SUZUKI Yasumi  長崎大学, 教育学部, 教授 (90315565)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TERADA Shin-ichi  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (00346701)
HAYASHI Etsuko  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 教授 (00413013)
HIRANO Shingo  白鴎大学, 教育学部, 准教授 (90571654)
Research Collaborator MATSUMOTO Hidehiko  高知大学, 学生総合支援センター, 特任准教授 (70348093)
ITABASHI Junko  高知県立高知若草養護学校, 教諭
WATANABE Yuko  高知大学, 総合人間自然科学研究科, 大学院生
NOSAKA Riho  長崎大学, 教育学部, 学部学生
NISHIHATA Motoki  長崎大学, 教育学部, 学部学生
HATADA Akane  長崎大学, 教育学部, 学部学生
KAYABE Saki  長崎大学, 教育学部, 学部学生
IKEDA Arisa  長崎大学, 教育学部, 学部学生
YOSHIDA Eri  長崎大学, 教育学部, 学部学生
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords重症心身障害児 / 脳機能計測 / コミュニケーション発達支援 / 刺激定位 / 期待反応 / 客観的機能評価 / 行動的測度 / 実態把握 / 客観的評価 / 多面的指標 / 発達評価 / 発達段階
Outline of Final Research Achievements

Children with severe motor and intellectual disabilities show few behavior that are hard to understand. To investigate brain functions of these children when others attempted to communicate with them, we measured event-related change of their EEG rhythms over the years.
We inquired into the brain functions to clarify whether children oriented target stimuli and whether they expected target stimuli. Expectancy response is a index of intentionality in the communication. These results were objective evaluation indices of children's communication function, and were utilized as feedback information for the educational interface. Using these information, we could find out whether these children accepted target stimuli and what kind of warning stimuli accelerated the acceptance of target stimuli. Teachers et al. will be able to interact with these children ingeniously at the development support interface based on the objective evaluation of children's characteristics.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 重症心身障害児における複合刺激による予告の効果 -脳波基礎律動の事象関連性変動の事例検討-2017

    • Author(s)
      鈴木保巳,池田有紗,板橋潤子,高橋由子,松本秀彦,平野晋吾,寺田信一
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 3 Pages: 131-139

    • NAID

      40021417965

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 重症心身障害児における玩具呈示時の予告刺激の効果2 -脳波基礎律動の事象関連性変動の事例検討-2016

    • Author(s)
      鈴木保巳,板橋潤子,高橋由子,松本秀彦,平野晋吾,寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟日報メディアシップ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 重症心身障害児における玩具呈示時の脳活動の経年的変化 -脳波基礎律動の事象関連性変動の事例検討-2015

    • Author(s)
      鈴木保巳,板橋潤子,渡部由子,松本秀彦,平野晋吾,寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第53回大会 ポスター発表
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 重症心身障害児における玩具呈示時の予告刺激の効果 -脳波基礎律動の事象関連性変動の事例検討-2014

    • Author(s)
      鈴木保巳,板橋潤子,平野晋吾,寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第52回大会 ポスター発表
    • Place of Presentation
      高知大学朝倉キャンパス(高知県高知市)
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 重症心身障害児における声かけ-玩具呈示時の脳活動の変化 -脳波基礎律動の事象関連性変動の事例検討-

    • Author(s)
      鈴木保巳,板橋潤子,平野晋吾,寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第51回大会 ポスター発表
    • Place of Presentation
      明星大学 日野キャンパス(東京都日野市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 障害児・者発達の生理機構とその援助13 脳波基礎律動成分による脳機能評価を療育現場において個々の指導に活用する 話題提供2:重症心身障害児の実態把握への脳機能計測の適用

    • Author(s)
      鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第51回大会 自主シンポジウム6 話題提供
    • Place of Presentation
      明星大学 日野キャンパス(東京都日野市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi