• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and inspection of the cognitive promotion program to support subject learning in the early stage of the elementary school

Research Project

Project/Area Number 25381315
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNayoro City University

Principal Investigator

SETOGUCHI YUJI  名寄市立大学, 保健福祉学部, 教授 (50597739)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安藤 壽子  お茶の水女子大学, 学校教育研究部, 特任教授 (10619175)
北村 博幸  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30438072)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KITAMURA Hiroyuki  北海道教育大学, 函館校, 教授 (30438072)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords発達障害 / 認知 / 学修支援 / 特別支援教育 / 学習支援 / 認知促進 / 認知機能 / 文字学習 / 学習障害 / 音韻処理 / 認知促進プログラム
Outline of Final Research Achievements

In this study, we made a program to support a mistake of the subject learning from cognitive bases to face early in elementary school.This program was made in japanese as a program to support the cognitive ability of children based on PASS theory in Canada like COGENT.It is recommended that they challenging the task than answering it correctly, and the children can engage in a program while avoiding failure.
The actograph of children performed at random is recorded by the format that we developed for these programs, and a general evaluation is enabled.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 読み書き困難児のためのアクティブリーディング-主体的・自律的学習スタイルの育成をめざして-2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 431-437

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校低学年における読み書き困難児のスクリーニング-ディスレクシア簡易スクリーニング検査2016

    • Author(s)
      安藤壽子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 12 Pages: 117-130

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 就労移行支援事業所におけるジョブコーチのノウハウを活かした就労準備プログラムの開発2016

    • Author(s)
      柴野武志 狩野志麻 高柳玲奈 瀬戸口裕二
    • Journal Title

      名寄市立大学道北地域研究所年報 地域と住民

      Volume: 34 Pages: 6772-6772

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ASD児の不安に対する指導支援―鉄道路線図による不安の可視化―2015

    • Author(s)
      濱田香澄、岡崎慎治、瀬戸口裕二
    • Journal Title

      名寄市立大学紀要

      Volume: 9号 Pages: 6168-6168

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業に集中できずに騒いだり立ち歩いたりします2014

    • Author(s)
      瀬戸口裕二
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 68巻 Pages: 3437-3437

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ディスレキシア・スクリーニング検査による音読・音韻評価2014

    • Author(s)
      安藤壽子、瀬戸口裕二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ディスレキシアス・クリーニング検査ELC(Easy Literacy Check)の開発と読み書き障害2事例への適用2014

    • Author(s)
      安藤壽子、瀬戸口裕二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 高次脳機能障害高校生に対するプランニング向上に向けたアプローチ

    • Author(s)
      瀬戸口裕二、北村博幸、加藤順也
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      横浜国際会議場
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教科学習を支える認知機能の促進プログラム2017

    • Author(s)
      瀬戸口裕二
    • Total Pages
      49
    • Publisher
      科学研究助成事業報告書
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育の基礎理論2016

    • Author(s)
      斉藤佐和、四日市章
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育の指導法2016

    • Author(s)
      安藤隆男
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 読み書き困難児のための音読・音韻処理能力簡易スクリーニング検査2016

    • Author(s)
      加藤醇子、安藤壽子、原恵子、縄手雅彦
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      図書出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi