• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Early risk markers of dyslexia and preventive intervention program

Research Project

Project/Area Number 25381323
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

Hara Keiko  上智大学, 言語科学研究科, 准教授 (00583741)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習障害 / ディスレクシア / 早期発見早期支援 / リスクマーカー / 縦断研究 / 音韻情報処理 / ディコ―ディング / 読解 / 読み能力 / 早期発見 / 読み障害の兆候 / ディコーディング能力 / 音韻意識 / 読み障害 / 障害兆候 / モーラ意識 / 音節とモーラ / 特殊モーラ / リスクの早期発見
Outline of Final Research Achievements

Three studies were conducted to find early risk markers for dyslexia. In all studies, multiple regression analysis was used. Study I:In a 6-year longitudinal study, 53 students were evaluated yearly, form grade 1 to grade 6, on decoding, comprehensive reading abilities(CRA) and phonological abilities(PA). Decoding, RAN digit, and reversal at G1 were found to be predictors for CRA at G6, and decoding at G1 for that at G6. Study II:13 children were assessed on the same tasks at the age of 5 and again at G1. The predictors of decoding at G1 were found to be RAN color and verbal fluency. Study III:23 children were evaluated at the age of 4 and again at the age of 5 on the same tasks. The results showed that RAN color and verbal fluency at the age of 5 were each predicted by those at the age of 4. Correlation was found between the two predictors and PA. It is assumed that PA at preschool ages might influence on decoding at G1 via RAN and verbal fluency, and later decoding and CRA at G6.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) Presentation (7 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 日本語での読み書き障害のある児童生徒の姿2017

    • Author(s)
      原 惠子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第26巻第2号 Pages: 173-176

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] シスレクシアにおける音韻の問題2015

    • Author(s)
      原 惠子
    • Journal Title

      日本医事新報

      Volume: 4759 Pages: 24-29

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシアの早期発見・早期介入の実践報告ーディコーディング経験の頻度に焦点をあてて-2017

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害のリスク検出のための就学前チェックリスト作成2017

    • Author(s)
      原 惠子、大石敬子、加藤醇子、石坂郁代
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学齢児におけるかな文字表記の習得過程:特殊音節に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      村田百子、原 惠子、荻野美佐子、都田青子
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字書字におけるチャンキングスキルの発達2017

    • Author(s)
      宮城理奈、原 惠子、荻野美佐子、道又爾
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム者の言語・コミュニケーション:語の意味理解と対話での返答に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      権田朋子、原 惠子、荻野美佐子、山本崇博
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 特殊モーラ意識の発達と音韻構造2015

    • Author(s)
      加藤麻美、原惠子、荻野美佐子、都田青子
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2015-05-16 – 2015-05-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 読み困難児の単語音読課題検査結果2014

    • Author(s)
      原 惠子
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] こどものリハビリテ―ション医学 第3版2017

    • Author(s)
      伊藤利之監修、小池純子、半澤直美、高橋秀寿、橋本圭司編集、吉川一義、一瀬早百合、石渡和美、河野由美、近藤和泉、汐田まどか、細田千佳、稲垣真澄、加賀佳美、松波智郁、壺井伯彦、中徹、佐々木清子、原惠子、太田令子他著
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260032179
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 言語治療ハンドブック2017

    • Author(s)
      伊藤元信、吉畑博代編、畦上恭彦、山口浩明、玉井ふみ、原惠子、今井智子、西脇恵子、椎名英貴、坂田善政、進藤美津子、小渕千絵、城間将江、阿部晶子、植田恵、飯干紀代子、小澤由嗣、中山剛志、田村文誉、稲本陽子
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      医歯薬出版株式会社
    • ISBN
      9784263217443
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ディスレクシア入門2016

    • Author(s)
      原 惠子(分担執筆者として)(加藤醇子編)
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      日本評論社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 言語治療ハンドブック2016

    • Author(s)
      原 惠子(分担執筆者として)(伊藤元信、吉畑博代編)
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      医歯薬出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 言語発達障害学 第2版2015

    • Author(s)
      原 惠子(分担執筆者として)(石田宏代、石坂郁代編)
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      医歯薬出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ELC Easy Literacy Check2015

    • Author(s)
      加藤醇子、安藤壽子、原 惠子、縄手雅彦
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi