• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an AHS to support hearing impaired children with dyscalculia in improving fundamental arithmetical ability

Research Project

Project/Area Number 25381326
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo University of Technology

Principal Investigator

MATSUNAGA Shinsuke  東京工科大学, メディア学部, 准教授 (60318871)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) INABA Taketoshi  東京工科大学, 教養学環, 教授 (10386766)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HAMADA Toyohiko  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80313279)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords算数障がい / 聴覚障がい / 基礎算術 / 特別支援教育 / 学習者特性 / 文章題 / 学習支援システム / AHS / AHS
Outline of Final Research Achievements

The present study describes an AHS (Adaptive Hypermedia System) together with several e-learning materials to be designed for hearing impaired children with dyscalculia. These e-learning materials deal with fundamental arithmetic operations in daily context such as shopping, with supplemental vocabulary explanation which concerns its context. The AHS functions to deliver appropriate learning materials to each child depending on his/her cognitive and line-of-sight characteristics. The results indicated that though there remain some problems to be solved, the system increased learner's motivation and improved his/her academic ability to some extent.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] バーチャル体験による子育て学習 ~ 新生児期のeラーニング教育システムの開発とインストラクション評価 ~2014

    • Author(s)
      太田 浩子,寺本 正恵,王 麗華,木内 妙子,松永 信介,稲葉 竹俊
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: Vol.31 No.1 Pages: 93-98

    • NAID

      130003398141

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 算数困難を抱える聴覚障がい児への視線誘導を用いた算術学習支援コンテンツの開発2016

    • Author(s)
      渡邊優弥,飯島光洋,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(神奈川県横浜市港北区)
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数のモーションセンサを活用した指文字学習支援システムの構築2016

    • Author(s)
      宮川貴匡,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(神奈川県横浜市港北区)
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者を対象とした中学生の自転車事故防止のためのeラーニング教材の開発2016

    • Author(s)
      江六前昂史,大河内博生,三枝義輝,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(神奈川県横浜市港北区)
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT活用による算数困難を抱える聴覚障がい児への教育支援 ~ 算数文章問題における視線誘導の試み ~2015

    • Author(s)
      松永信介
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市青葉区)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT活用による算数困難を抱える聴覚障がい児への教育支援の研究 ~ アイトラッキングよる学習方略の分析 ~2015

    • Author(s)
      田澤裕太,石沢慶介,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市左京区)
    • Year and Date
      2015-03-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ICT活用による算数困難を抱える聴覚障がい児への教育支援の研究 ~ 視線誘導における効果の検証 ~2015

    • Author(s)
      石沢慶介,田澤裕太,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市左京区)
    • Year and Date
      2015-03-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 職業カードのコレクションとカード交換を通じた小学生向けeキャリア教育の試み2015

    • Author(s)
      青田壮大,市ノ瀬円香,山下早紀,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市左京区)
    • Year and Date
      2015-03-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 投影型電子黒板の援用による算数文章問題克服のための授業設計の研究2015

    • Author(s)
      水口大地,山川隼人,松永信介
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市左京区)
    • Year and Date
      2015-03-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障がいを有する算数困難児向け算数教材の研究 ~ 文章問題習得支援教材の開発 ~

    • Author(s)
      松永信介,中島 秀,上野大樹,後藤裕子
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東京電機大学(東京都足立区))
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障がいを有する算数困難児向け算数教材の研究 ~ 語彙補完システムの構築 ~

    • Author(s)
      松永信介,後藤裕子,上野大樹,中島 秀
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東京電機大学(東京都足立区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 投影型電子黒板の利用を想定した算数学習支援教材の開発

    • Author(s)
      松永信介,仁木優哉,星川 駿,安藤公彦
    • Organizer
      情報処理学会
    • Place of Presentation
      東京電機大学(東京都足立区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教育メディア2015

    • Author(s)
      稲葉竹俊,松永信介,飯沼瑞穂
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      コロナ社
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi