• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and verification of the interprofessional educational method and the performance evaluation criterion in a period of reducing public finance

Research Project

Project/Area Number 25463296
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionShinshu University (2015-2017)
Nagoya University (2013-2014)

Principal Investigator

aida nobuko  信州大学, 学術研究院保健学系, 教授 (80291863)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HANYA Manako  名城大学, 薬学部, 准教授 (40298568)
ABE Keiko  愛知医科大学, 看護学部, 教授 (00444274)
UEMURA Kazumasa  愛知淑徳大学, 健康医療科学部, 教授 (40303630)
Research Collaborator MATSUI Hitomi  信州大学, 学術研究院保健学系, 助教 (30569570)
KATO Yoshiko  信州大学, 学術研究院人間科学系, 高等教育研究センター, 准教授 (90434969)
YASUI Hiroki  美幌町立国民兼句保険病院, 呼吸器内科, 部長 (20362353)
KAWACHI Miki  名古屋大学, 医学部附属病院看護部, 看護師
MIYOSHI Sachi  名古屋市立大学, 病院看護部, 看護師
YAMAZAKI Koto  名古屋大学, 医学部附属病院看護部, 看護師
YAMASHITA Mai  名古屋大学, 医学部附属病院看護部, 看護師
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords協同学習 / アクティブラーニング / パフォーマンス評価 / ルーブリック / チーミング / 学士課程 / 評価指標 / 多職種連携教育 / 教育方法 / 協同作業認識尺度 / 仮想的有能感 / 対人葛藤方略スタイル / ソーシャルサポート / 教育 / 専門職連携 / 教育手法 / 教育測定 / パフォーマンス / コミュニケーション / 教育財政 / 看護
Outline of Final Research Achievements

Aim 1: Cooperative learning experiences in high school, social support, styles of handling interpersonal conflicts, and undervaluing others in regard to assumed competence were significant influencing factors of the cooperative work recognition scale in the 131 university students. Communication ability and past negative experiences may have an effect on recognition of cooperative work, suggesting the need for continued investigation of the nature of cooperative learning.
Aim 2: Devised and examined the reliability and validity of the TEAM-P2016v rubric designed to evaluate the teaming process of university students participating in cooperative learning.The inter-rater reliability intraclass correlation coefficient was 0.792, the generalizability coefficient was 0.8197, the alpha coefficient of reliability was 0.882. Despite residual issues with criterion-related validity, the TEAM-P2016v trial version was considered applicable as an evaluation index of teaming process performance.

Report

(5 results)
  • 2017 Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2017 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] A大学看護学生の協同学習に対する認識と影響要因2017

    • Author(s)
      會田信子,三好沙知,河地美紀,山下麻衣,山﨑古都,半谷眞七子,阿部恵子,野田幸裕,亀井浩行,末松三奈,安井浩樹,植村和正
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 48(2) Pages: 59-69

    • NAID

      130007393921

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「糖尿病教室IPE (Interprofessional Education)」~患者参加型IPEの試み~2015

    • Author(s)
      末松三奈, 阿部恵子, 安井浩樹, 會田信子,半谷眞七子, 亀井浩行, 山内恵子, 小森拓, 脇田久, 植村和正
    • Journal Title

      医学教育学会

      Volume: 46 Pages: 79-82

    • NAID

      130005397317

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 在宅医療を考える多職種連携教育が6専門職種学生に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      阿部恵子, 寺田八重子, 三浦昌子, 安井浩樹, 野田幸裕, 半谷眞七子, 毛利彰宏, 池松裕子, 會田信子, 植村和正
    • Organizer
      第17回日本看護医療学会学術集会
    • Place of Presentation
      福井大学文京キャンパス(福井県福井市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] A大学看護学生の協同学習に対する認識と影響要因(第1報)個人特性との関係2015

    • Author(s)
      三好沙知, 河地美紀, 山下麻衣, 山﨑古都, 半谷眞七子, 阿部恵子, 毛利彰宏, 野田幸裕, 亀井浩行, 末松三奈, 安井浩樹, 植村和正, 會田信子
    • Organizer
      第7回学術集会日本ヘルスコミュニケーション学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] A大学看護学生の協同学習に対する認識と影響要因(第2)仮想的有能感との関係2015

    • Author(s)
      河地美紀, 山下麻衣, 山﨑古都, 三好沙知, 半谷眞七子, 阿部恵子, 毛利彰宏, 野田幸裕, 亀井浩行, 末松三奈, 安井浩樹, 植村和正, 會田信子
    • Organizer
      第7回学術集会日本ヘルスコミュニケーション学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] A大学看護学生の協同学習に対する認識と影響要因(第3報)対人葛藤方略スタイルとの関係2015

    • Author(s)
      山下麻衣, 山﨑古都, 三好沙知, 河地美紀, 半谷眞七子, 阿部恵子, 毛利彰宏, 野田幸裕, 亀井浩行, 末松三奈, 安井浩樹, 植村和正, 會田信子
    • Organizer
      第7回学術集会日本ヘルスコミュニケーション学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] A大学看護学生の協同学習に対する認識と影響要因(第4報)ソーシャルサポートとの関係2015

    • Author(s)
      山﨑古都, 三好沙知, 河地美紀, 山下麻衣, 半谷眞七子, 阿部恵子, 毛利彰宏, 野田幸裕, 亀井浩行, 末松三奈, 安井浩樹, 植村和正, 會田信子
    • Organizer
      第7回学術集会日本ヘルスコミュニケーション学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Interprofessional students’ empathic talking can change behavior of patients and their families2014

    • Author(s)
      KANDA Mai, ABE Keiko, YASUI Hiroki, SUEMATSU Mina, HANYA Manako, AIDA Nobuko, AOMATSU Muneyoshi, UEMURA Kazumasa
    • Organizer
      The European Association of Communication in Healthcare
    • Place of Presentation
      Amsterdam
    • Year and Date
      2014-09-29 – 2014-10-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] How does inter-professional education impact on healthcare students’ Emotional Intelligence?2014

    • Author(s)
      YASUI Hiroki, ABE Keiko, HANYA Manako, AIDA Nobuko
    • Organizer
      All Together Better Health VII
    • Place of Presentation
      Pittsburgh
    • Year and Date
      2014-06-05 – 2014-06-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi