• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study for Development and evaluation of medical safety education program by clinical collaboration for nursing students

Research Project

Project/Area Number 25463354
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionKameda College of Health Sciences

Principal Investigator

WATANABE YAEKO  亀田医療大学, 看護学部, 准教授 (80627232)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 手島 恵  千葉大学, 大学院看護学研究科, 教授 (50197779)
休波 茂子  亀田医療大学, 看護学部, 教授 (90274745)
クローズ 幸子  亀田医療大学, 看護学部, 名誉教授 (90627233)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords看護学生 / 医療安全 / 臨地実習 / 臨床 / 大学 / 連携 / QSEN / コンピテンシー / チームSTEPPS / 看護大学 / 協働 / 教育 / 学生 / 看護基礎教育 / 組織の安全文化 / TeamSTEPSS / TeamSTEPPS / 医療の質と安全 / 基礎看護学教育
Outline of Final Research Achievements

Interviews were conducted on 14 senior nursing students who participated in a quality and safety program within a Baccalaureate curriculum. Using a qualitative approach, the results were analyzed based on their learning outcomes to see whether these students gained safety competensies identified by the QSEN. Eight categories of learning outcomes have been identified; e.g., individual student's own attitude, issues, and hopes for improvements toward safety; a heath care team composition and characteristics that maintains quality and safety, increasing sense of recognizing risks and developing practice to reduce those risks; understanding why and how incidents occur. These learning outcomes were thought to have achieved the level equal to the 75% of outcomes identified by the QSEN competencies. The study also revealed that a collaboration between basic nursing program and its clinical partner organizations was crucial for teaching quality and safety to students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2009年に基礎看護教育において新カリキュラムが発動し「統合分野」が設けられ、「医療安全の基本的知識の習得」が謳われた。しかし、何をどこまで、どのように教えるか、どのような教材が適切かといった検討が充分に行われていない。さらに、教員の医療事故防止に向けた教授活動の必要性についても明らかにされていないといった報告もあげられており、医療安全教育プログラムの開発に向けた検討は今も続いている。米国の看護大学では2005年よりQSEN(看護師のための質と安全教育)に基づいたカリキュラムが普及されてきている。日本の看護学生の医療安全教育プログラムをQSENの視点から評価することに意義がある。

Report

(7 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 組織の安全文化醸成に関わる要因の研究 -TeamSTEPPS導入による安全文化の変化-2018

    • Author(s)
      渡辺八重子、クローズ幸子,夏目隆史,鈴木真,青木久子,丸山祝子,手島恵
    • Journal Title

      医療と安全

      Volume: 9号 Pages: 17-27

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国看護大学における質と安全教育の改革“QSEN”の取り組み2015

    • Author(s)
      渡辺八重子,クローズ幸子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 56 Pages: 56-63

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 医療サービスの安全と質向上の文化は,教育改革から2015

    • Author(s)
      クローズ幸子
    • Journal Title

      日本看護学教育学会誌

      Volume: 24 Pages: 121-132

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] QSENコンピテンシーに基づいた医療安全教育プログラム施行・評価2018

    • Author(s)
      中川泰弥,渡邉八重子,休波茂子
    • Organizer
      第36回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] QSENコンピテンシーに基づいた医療安全プロ グラムの開発 -医療安全講義・実習 プログラムの施行・評価-2018

    • Author(s)
      渡邉八重子,中川泰弥,休波茂子
    • Organizer
      第44回日本看護研究学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域連携における医療安全対策の推進 -看護師が持つべきコンピテンシーとその育成-2018

    • Author(s)
      渡邉八重子,クローズ幸子,夏目隆史
    • Organizer
      第5回医療安全学会学術総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国のQSENコンピテンシーに基づいた医療安全教育プログラム試行・評価2016

    • Author(s)
      中川泰弥、渡邉八重子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      東京千代田区
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Evaiuation of an InterVention That May Improve of a Japanese Hospital2016

    • Author(s)
      クローズ幸子,渡辺八重子
    • Organizer
      QSEN National Forum
    • Place of Presentation
      San Antonio,TX United states of America HYATT REGENCY
    • Year and Date
      2016-05-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 組織の安全文化の醸成に関わる要因の研究:TeamSTEPPS導入による安全文化の変化2015

    • Author(s)
      渡辺八重子,クローズ幸子,手島恵
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      広島県広島市 広島国際会議場
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 米国看護大学における質と安全教育の改革“QSEN”の取り組み2014

    • Author(s)
      渡辺八重子,クローズ幸子,手島恵
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi