• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Teaching Methods about Academic Writing in Japanese with a Knowledge-Organized and Visible System

Research Project

Project/Area Number 25560123
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionNanzan Junior College

Principal Investigator

KITAMURA Masanori  南山大学短期大学部, 英語科, 准教授 (50455424)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IWAKURA Hiroko  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (10419038)
YAMAGUCHI Masaya  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 言語資源研究系, 准教授 (30302920)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords協同学習 / 文章表現 / ディスカッション / 教育工学 / アカデミックライティング / 相互教授 / 教授法
Outline of Final Research Achievements

In this study, we introduced collaborative learning into an academic writing course and analyzed its educational effects. We posited that organizing individual knowledge about academic writing in Japanese promotes a more accurate understanding of literary conventions. To validate that hypothesis, we looked at (1) a way of logical explanation to other students, (2) the change in the amount of knowledge comparing before and after the treatment, and (3) visualization of group discussion as a method for collaborative learning. A conclusion from our experiments and analysis is how normative consciousness of written Japanese is fostered. We report the results of a questionnaire to students and we list textbooks for
literary conventions.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語文章表現における「なと思う」の使用とその背景の分析2016

    • Author(s)
      北村雅則
    • Journal Title

      アカデミア. 人文・自然科学編

      Volume: 11 Pages: 201-209

    • NAID

      120005739189

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 知識の体系化を意図した受講者の論理的な説明手法の分析2014

    • Author(s)
      北村雅則
    • Journal Title

      アカデミア. 人文・自然科学編 : 南山大学紀要

      Volume: 8 Pages: 127-136

    • NAID

      40020208469

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 議論を通した意見集約に見られる問題点の分析2016

    • Author(s)
      北村 雅則・山口 昌也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習を通した日本語文章表現規則の体系化による知識量の変化2015

    • Author(s)
      北村雅則、山口昌也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習を取り入れた作文添削課題における誤り分析2014

    • Author(s)
      山口昌也、北村 雅則
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 相互教授型日本語ライティング授業における受講者による論理的な説明手法の分析

    • Author(s)
      北村雅則、大塚裕子、山口昌也
    • Organizer
      日本教育工学会 第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング授業のための協同学習支援システムの構想

    • Author(s)
      山口昌也、北村雅則
    • Organizer
      シンポジウム 「評価」を持って街に出よう-ひととひととをつなぐための評価研究-
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 論理的な説明手法の獲得に向けた指導指標の設定

    • Author(s)
      北村雅則、大塚裕子、山口昌也
    • Organizer
      言語処理学会 第20回年次大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「評価」を持って街に出よう-「教えたこと・学んだことの評価」という発想を超えて2015

    • Author(s)
      宇佐美 洋・森本 郁代・水上 悦雄・柳田 直美・田中 真理・阿部 新・李 奎台・道端 輝子・野原 ゆかり・文野 峯子・金田 智子・田所 希佳子・近藤 彩・工藤 育子・林 さと子・八木 公子・山口 昌也・大塚 裕子・北村 雅則他
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi