• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Japanese Literacy of Foreign Residents in Japan and Their Integration into the Local Society

Research Project

Project/Area Number 25580118
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOsaka Sangyo University

Principal Investigator

Shinya Makiko  大阪産業大学, 教養部, 教授 (70389203)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 向井 留実子  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (90309716)
棚田 洋平  一般社団法人部落解放・人権研究所(調査・研究部), 企画・研究部, 研究員 (00639966)
高橋 志野  愛媛大学, 国際連携推進機構, 准教授 (30363261)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords国際結婚移住女性 / リテラシー(識字) / 外国人の社会参加 / 日本語教育保障 / 公正性 (equity) / 社会正義 (social justice) / 地域コミュニティの受け入れ態勢 / 政策と制度の欠如 / 社会的正義(social justice) / 地域コミュニティ / 地域住民と公的機関へのアドボカシー / 公的政策と支援の欠如 / 定住外国人 / 社会正義(social justicce) / 地域住民への多文化教育 / 日本語教育 / 社会参加 / 受け入れ態勢/体制の整備 / 移民政策と言語保障 / 日本語学習機会と日本語教育 / 職業の獲得 / 国際結婚による移住 / 地域課題
Outline of Final Research Achievements

This research focuses on immigrant women married to Japanese men in a rural village in Japan where language services are not provided. Using the methods of ethnography and action research, the following questions are explored: 1) How do immigrant women acquire Japanese literacy without any formal instruction? 3) How does mainstream society support them? 4) Is it possible for the local government to provide Japanese language services for the immigrants? The findings show: a) It is difficult for immigrants to acquire Japanese literacy if they don't have formal instruction at an early stage. b) Family, especially husbands, can be a deciding factor in encouraging their spouses to study Japanese and participating in the local society. c) Although the local government did not provide language services, some Japanese residents are active in their support for immigrants.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察―ソーシャル・サポートという視点から2016

    • Author(s)
      向井留実子・新矢麻紀子・高橋志野
    • Journal Title

      Journal CAJLE(Canadian Association for Japanese Language Education)

      Volume: vol.17 Pages: 44-62

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本語教室不在地域における国際結婚移住女性のリテラシー補償と社会参加 : 生活史と学習環境に着目して2016

    • Author(s)
      新矢麻紀子、棚田洋平
    • Journal Title

      大阪産業大学論集 人文・社会科学編

      Volume: 26 Pages: 37-52

    • NAID

      110010016571

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察 ―ソーシャル・サポートという視点からー2016

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Journal Title

      The Journal CAJLE

      Volume: 17

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の文字習得はなぜ進まないのか: Why don’t immigrant women in international marriages study Japanese reading and writing?2015

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Journal Title

      CAJLE2015 Proceedings

      Volume: なし Pages: 183-191

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性への文字学習支援2015

    • Author(s)
      向井留実子
    • Journal Title

      東京大学文学部次世代人文学開発センター研究紀要 文化交流研究

      Volume: 28 Pages: 23-30

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎教育を保障する共生社会の構築に向けた課題と展望~多様な教育機会確保法の成立、施行を踏まえて~ 「海外の事例等を踏まえたコメント(課題、展望)」2017

    • Author(s)
      新矢 麻紀子
    • Organizer
      移民政策学会
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2017-05-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Japanese Literacy Education for Immigrants and Minorities in Japan: From the Viewpoint of Social Justice and Equity2017

    • Author(s)
      Makiko Shinya
    • Organizer
      TESOL Talk
    • Place of Presentation
      San Francisco State University
    • Year and Date
      2017-02-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の生活・学習環境づくりに向けたアクション・リサーチ ー リテラシーを保障/補償するコミュニティをめざして2015

    • Author(s)
      新矢麻紀子、棚田洋平
    • Organizer
      日本社会教育学会第62回研究大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の文字学習はなぜ進まないのか Why don't immigrant women in international marriages study Japanese reading and writing?2015

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会(Canadian Association for Japanese Language Education(CAJLE))
    • Place of Presentation
      Simon Fraser University at Harbour Centre, Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2015-08-20 – 2015-08-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の漢字学習を支援する地域日本語教室の試みと課題2014

    • Author(s)
      高橋志野、向井留実子、新矢麻紀子
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 国際結婚移住女性のリテラシーと社会参加―生活史と学習環境に着目して―2014

    • Author(s)
      棚田洋平、新矢麻紀子
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 国際結婚移住女性への文字学習支援 ―多様な学習レディネスとニーズに着目して―2014

    • Author(s)
      向井留実子、高橋志野、新矢麻紀子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会(JLEM)
    • Place of Presentation
      藤女子大学
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi