• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Elementary School English Instruction Utilizing Other Subjects

Research Project

Project/Area Number 25580145
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionJapan Coast Guard Academy (Center for Research in International Marine Policy)

Principal Investigator

NIGO Yoshihiro  海上保安大学校(国際海洋政策研究センター), 国際海洋政策研究センター, 教授 (60648658)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsCLIL(内容言語統合型学習) / 教科横断的指導 / 多重知能理論 / コミュニケーション能力の育成 / 小学校英語教育 / 海外の外国語教育 / スイスの外国語教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to clarify how elementary school English education utilizing other subjects is effective both in theory and practice. Thus, based on CLIL (content and language integrated learning) and MI (multiple intelligences) theory, and referring to overseas cases of Switzerland and Italy, we developed original English materials with subject content and examined their effectiveness for elementary school English classes in Japan. As a result of this study, we found that English instruction making use of science, social studies and arithmetic would stimulate pupils’ intellectual curiosity in content, enhance their communication skills in authentic scenes, cultivate their scientific thinking related to each subject, improve their understanding through cooperative learning, and promote their positive involvement in English classes with individuality.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (14 results)

  • [Journal Article] 小学校5年生における社会科CLILの実践―「世界一周」をテーマにした英語科の授業―2016

    • Author(s)
      二五義博
    • Journal Title

      広島大学附属小学校 学校教育

      Volume: 2016 6月号 Pages: 54-59

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校高学年における英語科授業の実践報告―他教科内容を活用したクイズの作成と発表を通して―2015

    • Author(s)
      二五 義博
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)・研究紀要

      Volume: 第34号 Pages: 187-208

    • NAID

      40020684412

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] CLIL(内容言語統合型学習)の理論を応用した英語教材の開発―小学校高学年向けに社会科や理科の内容を取り入れた英語活動の実践例―2015

    • Author(s)
      二五 義博
    • Journal Title

      広島大学附属小学校 学校教育

      Volume: 2015 10月号 Pages: 6-13

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ヨーロッパのCLIL(内容言語統合型学習)に関するパイロットスタディ―呉市公開講座におけるCLIL的授業の実践を通して―2015

    • Author(s)
      二五 義博
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: No.45 Pages: 61-70

    • NAID

      110009984562

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Theory and Practice of CLIL and Cross-curricular English Instruction in the Higher Grades of Elementary School in Japan2015

    • Author(s)
      二五義博
    • Journal Title

      JACET Summer Seminar Proceedings

      Volume: No.13 Pages: 44-48

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLILを応用した二刀流英語指導法の可能性―小学校高学年児童に社会科内容を取り入れた指導を通して―2014

    • Author(s)
      二五義博
    • Journal Title

      JES(小学校英語教育学会)Journal

      Volume: Vol.14 Pages: 66-81

    • NAID

      130005866007

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] CLILの思考を重視した小学校6年生の英語科授業―社会と算数の内容を活用して―2016

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第16回小学校英語教育学会宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の小学校でCLILを実現するための英語指導法―MI(多重知能)の視点を取り入れて―2016

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第37回日本児童英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 個性を生かした小学校の英語科授業―8つの知能と他教科内容を利用して―2016

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第41 回日本児童英語教育学会中国四国支部春季研究大会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2016-05-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年におけるCLIL(内容言語統合型学習)の多角的な効果2016

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      言語教育エキスポ2016
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 理科と社会の教科内容を利用した小学校英語におけるCLILの可能性2015

    • Author(s)
      二五 義博、山野 有紀
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ひろしま型カリキュラムにおける教科横断的英語学習の考察―CLILとNon-CLILの量的・質的な比較を通して―2015

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      第15回小学校英語教育学会広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-07-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 算数の教科内容を生かしたCLIL的教材による授業の可能性2015

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      第36回日本児童英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Theory and Practice of CLIL and Cross-curricular English Instruction in the Higher Grades of Elementary School2014

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      JACET Summer Seminar 2014
    • Place of Presentation
      Kusatsu Sky Land Hotel
    • Year and Date
      2014-08-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Foreign Language Education Focusing on Subject Content and Individuality With CLIL and MI Theory2014

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane,Australia
    • Year and Date
      2014-08-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] CLIL的授業の導入による小学校英語の教科化への道すじ―他教科内容を活用したクイズの作成と発表を事例として―2014

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      第14回小学校英語教育学会神奈川大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学
    • Year and Date
      2014-07-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] CLIL and Cross-curricular English Instruction for Elementary School Children2014

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      第45回中国地区英語教育学会島根大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] スイスにおける外国語教育政策―多言語教育、CLIL、外国語教員養成の視点より―2014

    • Author(s)
      二五 義博
    • Organizer
      2014年度JACET中国・四国支部春季研究大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ヨーロッパのCLIL(内容言語統合型学習)に関する一考察

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第44回中国地区英語教育学会山口大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] CLILを応用した二刀流英語指導法の可能性―小学校高学年児童に社会科内容を取り入れた指導を通して―

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第13回小学校英語教育学会沖縄大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi