• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an academic study support for institutionalized children

Research Project

Project/Area Number 25590179
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionFukuyama University (2014-2016)
Jin-ai University (2013)

Principal Investigator

AKAZAWA Junko  福山大学, 人間文化学部, 教授 (90291880)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 桂田 恵美子  関西学院大学, 文学部, 教授 (90291989)
谷向 みつえ  関西福祉科学大学, 心理科学部, 教授 (20352982)
Research Collaborator AKASHI Hidemi  児童家庭支援センター, 臨床心理士
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords児童養護施設入所児童 / 個別学習支援プログラム / 学習コンピテンス / 自尊心 / コンボイ / 大学生 / 援助成果 / 福祉職適性 / 児童養護施設 / CBCL / 個別学習支援 / 児童期
Outline of Final Research Achievements

In the present study, we developed an academic study support program, in which specially trained university students tutored individual institutionalized children twice a month for one year. After the completion of the program, we examined its effect on the children, university students, and care-giving staff..
We found that after finishing the program, children who enjoyed being tutored by a university student improved their test scores on mathematics and Japanese language compared to those who did not find enjoyment in the program. As for the university students, they increased in willingness to take responsibility for helping people as well as scored higher on altruism and interpersonal relationship measures after the program. It was revealed that care-giver’s awareness of the necessity of the program was higher after the study than it was before the program started, and they realized that the program worked for children’s improvement of emotional stability as well.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 児童養護施設入所児童における学習コンピテンス,学校の楽しさ,自尊心,およびコンボイの特徴2016

    • Author(s)
      赤澤淳子・桂田恵美子・谷向みつえ・明石秀美
    • Journal Title

      人間学研究

      Volume: 14 Pages: 1-14

    • NAID

      40020805360

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童養護施設入所児童における学習コンピテンス,学校の楽しさ,自尊心,およびコンボイの特徴2015

    • Author(s)
      赤澤淳子・桂田恵美子・谷向みつえ・明石秀美
    • Journal Title

      人間学研究

      Volume: 13 Pages: 1-11

    • NAID

      40020805360

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 児童養護施設入所児に対する大学生による学習支援について―現状・成果・課題2014

    • Author(s)
      赤澤淳子・桂田恵美子・谷向みつえ
    • Journal Title

      人間学研究

      Volume: 12 Pages: 1-10

    • NAID

      40020103650

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 児童養護施設入所児を対象とした個別学習支援プログラム前後における児童の変化2016

    • Author(s)
      赤澤淳子・桂田恵美子・谷向みつえ
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設児への学習支援を通しての大学生の変化(1)―量的分析―2016

    • Author(s)
      桂田恵美子・赤澤淳子・谷向みつえ
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設児への学習支援を通しての大学生の変化(2)―質的分析―2016

    • Author(s)
      谷向みつえ・赤澤淳子・桂田恵美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設児を対象とした個別学習支援プログラム前後における児童の変化2016

    • Author(s)
      赤澤淳子・桂田恵美子・谷向みつえ
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設児への学習支援を通しての大学生の変化(1)-量的分析-2016

    • Author(s)
      桂田恵美子・赤澤淳子・谷向みつえ
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設児への学習支援を通しての大学生の変化(2)-質的分析-2016

    • Author(s)
      谷向みつえ・赤澤淳子・桂田恵美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設入所児童における学習コンピテンス,学校の楽しさ,自尊心,およびコンボイー虐待の種類による検討-2016

    • Author(s)
      赤澤淳子・谷向みつえ・明石秀美
    • Organizer
      日本心理臨床学会第35回秋季大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市西区)
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設入所児童への個別学習支援プログラムの取り組み-施設職員からみたプログラムの効果について-2016

    • Author(s)
      明石秀美・赤澤淳子・谷向みつえ
    • Organizer
      日本心理臨床学会第35回秋季大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市西区)
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生が児童養護施設入所児への学習支援に参加する意義について-大学生の対人援助職適性または自己効力感の変化-2016

    • Author(s)
      瀧川侑磨・赤澤淳子・谷向みつえ
    • Organizer
      日本心理臨床学会第35回秋季大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市西区)
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Institutionalized children’s academic competence, adaptation to school, self-esteem, and supporting people around them2015

    • Author(s)
      Emiko Katusrada・Junko Akazawa・Mitsue Tanimukai
    • Organizer
      Annual International Conference on Education, Psychology and Society (2015 AICEPS)
    • Place of Presentation
      Kuala Lumpur, Malaysia
    • Year and Date
      2015-09-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童養護施設入所児への個別学習支援プログラムの取り組み(1)―児童のアセスメントから-2015

    • Author(s)
      赤澤淳子・桂田恵美子・谷向みつえ・明石秀美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設入所児への個別学習支援プログラムの取り組み(2)―施設職員の意識調査から-2015

    • Author(s)
      明石秀美・赤澤淳子・桂田恵美子・谷向みつえ
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ケアワーカーの愛着や被養育歴とバーン・アウトとの関連について

    • Author(s)
      赤澤淳子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本発達心理学会(京都大学)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもとケアワーカーとの愛着の組み合わせと相互作用について

    • Author(s)
      桂田恵美子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本発達心理学会(京都大学)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの愛着タイプと情緒・行動上の問題との関連

    • Author(s)
      谷向みつえ
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本発達心理学会(京都大学)
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi