• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Towards Developing a Framework for Co-learning in Multicultural Classrooms to Contribute to a Globally Oriented Human Resource Development

Research Project

Project/Area Number 25590214
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionSaga University (2014)
Hokkaido University (2013)

Principal Investigator

TAKAHASHI AYA  佐賀大学, 国際交流推進センター, 教授 (10326788)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) AOKI Maiko  北海道大学, 国際本部留学生センター, 准教授 (10545627)
YAMADA Tomohisa  北海道大学, 国際本部留学生センター, 准教授 (90549148)
OGAWARA Yoshiro  北海道大学, 国際本部留学生センター, 准教授 (70302065)
JUNG Hyeseon  北海道大学, 国際本部留学生センター, 准教授 (40369856)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords多文化交流 / 国際教育 / 高等教育 / 国際研究者交流 / オーストラリア / イギリス / 韓国
Outline of Final Research Achievements

The research here attempts to study the conceptual foundations and a framework for co-learning in multi-cultural classrooms with international and Japanese students studying at universities in Japan from an international perspective. Through the research and studies of Australian, British, Korean, and Japanese cases, this project showed the importance of consideration of a range of conditions surrounding the multi-cultural classroom when planning and improving courses, including the conditions and patterns in education in the various countries, educational goals and purposes followed by the universities, the position and roles of individual courses provided, the number of international and Japanese students in a course, and other aspects of the educational settings in which the courses are taking place.

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] オーストラリアの大学における授業内での国内学生・留学生の交流促進の取り組み:Sophie Arkoudis講演解題2014

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第20号 Pages: 18-26

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] オーストラリアの教育におけるダイバーシティ・マネジメント研究の可能性2013

    • Author(s)
      青木 麻衣子
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第19号

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 参加者企画セッション 留学生と日本人学生がともに学ぶ多文化交流型授業の実践2015

    • Author(s)
      小河原義朗・鄭惠先
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-13 – 2015-03-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における「多文化交流科目」の制度化と促進 - 留学生と日本人学生がともに学ぶクラスを中心とした有機的な学内連携-2014

    • Author(s)
      小河原義朗・鄭惠先・山田智久
    • Organizer
      2014年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における効果的なICT活用 ~北海道大学多文化交流科目での取り組みから~2014

    • Author(s)
      山田 智久
    • Organizer
      平成25年度日本語教育機関教員と高等教育機関留学生教育担当者との研究協議会
    • Place of Presentation
      日本学生支援機構東京日本語教育センター(東京都新宿区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協働を重視したグループ活動の試み―オンラインとオフラインをつなぐ―2013

    • Author(s)
      鄭 惠先
    • Organizer
      科学研究費補助金「グローバル人材育成に資する多文化交流型授業のフレームワーク構築への挑戦」・オセアニア教育学会(第17回大会) 共催 国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 持続的な関係構築を目指した協働学習の試み2013

    • Author(s)
      山田 智久
    • Organizer
      科学研究費補助金「グローバル人材育成に資する多文化交流型授業のフレームワーク構築への挑戦」・オセアニア教育学会(第17回大会) 共催 国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi