• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation about the educational effect of the attached school in national universities by narrative approach

Research Project

Project/Area Number 25590226
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

SANAGA Takeshi  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (50253571)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKAYAMA Akiko  佐賀大学, 全学教育機構, 准教授 (20549141)
MURAYAMA Shiho  佐賀大学, 全学教育機構, 准教授 (30380786)
Research Collaborator KURIHARA Atushi  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (40215067)
TANAKA Syouichi  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (80197425)
KURIYAMA Hiroshi  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (20274566)
ITABASHI Eriya  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (10404112)
SYOUDA Toshihiro  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (10432957)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords附属学校 / ナラティブ / 学びのヒストリー / 状況学習論 / ナラティヴ / 受験 / テスト / 学校組織 / 教育力 / パーソナリティ / 定量分析 / 質的分析
Outline of Final Research Achievements

It was investigated about the educational effect of the attached school in national university. That was chosen as the way to interview students and interpret their obtained talk (history of learning), not achievement tests.
It's the case that students' learning is embedded in the situation of the school and the home that it became clear. Therefore learning is restricted by the situation-pressure by which it's for the school and the home. On the other hand they get a resource from situations and are expanding learning aggressively. Therefore the education which emphasized the situation of the school and the home is desired.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ナラティヴアプローチによる歴史テストの生態学的研究-平成25年度大学入学者選抜大学入試センター試験『世界史A』を事例として2016

    • Author(s)
      佐長健司
    • Journal Title

      『文化教育学部研究論文集』

      Volume: 第20集第1号 Pages: 33-46

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 受験体制の生成と変容―「お受験」から「テスト体制」へ―2016

    • Author(s)
      村山詩帆
    • Journal Title

      腰越滋編 『教師のための教育学シリーズ11 子どもと教育と社会』学文社

      Volume: 11巻 Pages: 27-53

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的相互行為のなかの知識-中学校社会科授業における学習者のナラティヴから-2014

    • Author(s)
      佐長健司
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 第121号 Pages: 40-51

    • NAID

      130005179191

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会変革へ向かう社会科学習を求めて―正統的周辺参加における拡張による学習の可能性―2015

    • Author(s)
      佐長健司
    • Organizer
      日本社会科教育学会第65回研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科カリキュラムの生態学的研究2014

    • Author(s)
      佐長健司
    • Organizer
      日本社会科教育学会第64回全国研究大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴ・アプローチによる高等学校公民科教育の生態学的研究2014

    • Author(s)
      堤文
    • Organizer
      日本社会科教育学会第64回全国研究大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 系列化による進路選択の内部化とキャリア教育の趨勢

    • Author(s)
      村山詩帆
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的相互行為のなかの知識-中学校社会科授業における学習者のナラティヴから-

    • Author(s)
      佐長健司
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴ・アプローチによる歴史テストの生態学的検討-平成25年度大学入学者選抜大学入試センター試験「世界史A」を中心に-

    • Author(s)
      佐長健司
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] ナラティヴ・ベースドな混合研究法による附属学校等の教育効果に関する調査研究」(研究代表者:佐長健司)研究成果報告書『学校教育を学びのヒストリーの研究』2016

    • Author(s)
      佐長健司他
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      自費出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 学校秀才を育てる学力・自分づくりが求める学力-聞き語り“学びのヒストリー”から明日の教育を考える-2014

    • Author(s)
      佐長健司編著
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi