• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assurance for Child Rights to Learning and Publicness of Education in Institutionalization of Alternative Education

Research Project

Project/Area Number 25590230
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KITA Akito  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (70147932)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ABE Yoshie  工学院大学, 基礎・教養教育部門, 准教授 (90386574)
Research Collaborator AHN Eunkyung  早稲田大学, 文学研究科, 博士後期課程
NAGUMO Yuta  早稲田大学, 文学研究科, 博士後期課程
TAKAISHI Akito  早稲田大学, 文学研究科, 博士後期課程
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsオルタナティブ教育 / 学習権 / 子どもの権利 / 子ども参加 / 教育の公共性
Outline of Final Research Achievements

In Japan, there are development of practices about many types of learning outsides so-called traditional-typed schools: for examples, free school/space for children who don’t go to schools and alternative education/ schools based on a variety of educational theories. As a result of this research, it is clarified that, in this Japanese society of school-centered system, the institutionalization of these educational practices about many types of learning will enhance the assurance for the possibilities that children create their learning themselves and develop the publicness of education. In addition, in order to realize the institutionalization, it is necessary to assure the publicness of education more from civil society and to present a concrete model of the system and support to practically assure the child rights to learning, as attempting to overcome the school-centered social system.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (13 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 学校外の多様な学びの支援と日本の教育―子どもの学ぶ権利行使と新たな普通教育の創造2016

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      子どもの権利条約総合研究所編『子どもの権利が拓く(子どもの権利研究第27号)』

      Volume: 27 Pages: 98-108

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国におけるオルタナティブ教育の取り組みと制度化2016

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      子どもの権利条約総合研究所編『子どもの権利が拓く(子どもの権利研究第27号)』

      Volume: 27 Pages: 115-130

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 韓国の教育改革の動向 : 地方教育分権化の教育改革と教育自治2015

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 88 Pages: 82-89

    • NAID

      40020681371

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校外の子ども・学び場の公的支援補助をめぐって2015

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      子ども白書

      Volume: 2015年度版 Pages: 170-171

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国における代案教育の運動とその制度化に関する研究2015

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 22

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの権利条約の20年と子どもの学ぶ権利2015

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      まちと暮らし研究

      Volume: 2015年春

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] オルタナティブな学校の構想―子どもの学ぶ権利を保障する学び場づくり2014

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      子ども白書

      Volume: 2014年度版 Pages: 168-169

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国における「小さい学校運動」の展開と意義2014

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究紀要

      Volume: 59号 Pages: 83-94

    • NAID

      40020018194

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会性の学習と教育心理学―青年期指導の事例を通しての考察―2014

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      工学院大学教職課程学芸員課程年報

      Volume: 第15号 Pages: 39-46

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代学校改革と教育政策に関する研究-韓国・京畿道の「革新学校」政策の分析を中心に2014

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      早稲田大学文学学術院教育学会早稲田教育学研究

      Volume: 第5号 Pages: 33-55

    • NAID

      120006227883

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの学ぶ権利とオルタナティブな学び場-子どもが創る学校「希望のウリ学校」に学ぶ2014

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      子どもの権利研究

      Volume: 第24号 Pages: 50-52

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 喜多明人「子どもの学ぶ権利と日本の公教育のこれから―新しい普通教育の創造をめざして―2014

    • Author(s)
      喜多明人
    • Journal Title

      社会運動4月号

      Volume: 409号 Pages: 9-15

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国における校内暴力・いじめ問題と学校改革の課題2013

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Journal Title

      子どもの権利研究

      Volume: 第23号 Pages: 37-41

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子ども参加と学び―多様な学びの各現場の実践について、交流し実践を深める2016

    • Author(s)
      南雲勇多
    • Organizer
      第3回多様な学び実践研究フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学戸山キャンパス
    • Year and Date
      2016-02-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国における子どもの参加と自治を通した学校・地域づくりの挑戦2015

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Organizer
      子ども支援学研究会
    • Place of Presentation
      大阪市HRCビル
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「居場所づくりにおける子どもの学びとその権利」2015

    • Author(s)
      安ウンギョン、南雲勇多、小山田優夏
    • Organizer
      子どもの権利条約総合研究所シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-05-16 – 2015-05-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 居場所づくりにおける子どもの学びとその権利2015

    • Author(s)
      安ウンギョン、南雲勇多、高石啓人、小山田優夏
    • Organizer
      子どもの権利条約総合研究所シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学戸山キャンパス
    • Year and Date
      2015-05-16
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習権の保障と支援の仕組み2015

    • Author(s)
      喜多明人
    • Organizer
      第二回オルタナティブな学び実践交流研究集会
    • Place of Presentation
      大阪府立大学
    • Year and Date
      2015-02-07 – 2015-02-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 暮らしの居場所と子どもの学ぶ権利――学習権保障の視点から2015

    • Author(s)
      南雲勇多、安ウンギョン、小山田優夏
    • Organizer
      第二回オルタナティブな学び実践交流研究集会
    • Place of Presentation
      大阪府立大学
    • Year and Date
      2015-02-07 – 2015-02-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの学ぶ権利とオルタナティブな教育の政策に関する研究2014

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2014-07-05 – 2014-07-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国における公教育改革の試み―革新学校を中心に―

    • Author(s)
      安ウンギョン
    • Organizer
      日本教育学会 第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Practices of Alternative Schools in Japan for the Child Rights: Examination of Case studies from the Perspective of Janusz Korczak

    • Author(s)
      Yuta Nagumo
    • Organizer
      Asian Conference on Education 2013
    • Place of Presentation
      Osaka, Japan
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども自身による子どもの学習権の実現―韓国・希望のウリ学校の事例から

    • Author(s)
      喜多明人、安ウンギョン、南雲勇多、吉川恭平
    • Organizer
      早稲田大学文学学術院教育学会 2013年度教育学研究発表大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京)
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi