• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Research on Learning Outcomes at Voluntary School Network

Research Project

Project/Area Number 25590231
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionSophia University (2015)
National Institute for Educational Policy Research (2013-2014)

Principal Investigator

MARUYAMA Hideki  上智大学, グローバル教育センター, 准教授 (10353377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAGATA Yoshiyuki  聖心女子大学, 文学部, 教授 (20280513)
II Naohiro  大阪府立大学, 人間社会学部, 准教授 (30600001)
NARITA Kiichirou  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (80456251)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsESD / 生涯学習 / ユネスコスクール / ネットワーク型学習 / 持続可能な開発のための教育 / バルト海プロジェクト / ユネスコスクール・ネットワーク / ASPnet / 国連ESDの10年 / 教育学 / 国際協働学習
Outline of Final Research Achievements

This research, based on literature review and previous fieldworks, focused on learning outcomes from UNESCO Associated School Project Network (ASPnet) and on systemic environments supporting teacher's lifelong learning as an active participant. The study found the process of preparation for the United Nations Decade of Education for Sustainable Development, held in November 2014 in Japan, developed their active and continous engagements into the ASPnet activities. The same findings were also confirmed at "Baltic Sea" Project as the UNESCO HQ identified as a good ASPnet good practice in the world.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 7 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] How networking can help guide global citizenship in Japan2015

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Journal Title

      Adult Education and Development

      Volume: 82 Pages: 52-57

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 東日本大震災における発達障害者のPTSDと学校危機管理=ケアの在り方:発達障害者との協働エスノグラフィーを読み解く」2015

    • Author(s)
      平沢直樹・成田喜一郎
    • Journal Title

      東京学芸大学教職大学院年報

      Volume: 3 Pages: 187-202

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] Sustainable Security for Lifelong Learners and Societies2014

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 15(4) Pages: 139-155

    • NAID

      120005477788

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル時代における学びの行方:教育振興計画に見る三つの方向性2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 60(3) Pages: 29-33

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] サスティナブルな学校づくりへ:愉しいESDへの第一歩2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      開発教育

      Volume: 61 Pages: 99-104

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] ユネスコスクール・ネットワークに見られる持続可能性:バルト海プロジェクトと大阪ASPnetを事例に2014

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 143

    • NAID

      120005610944

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Education for Sustainable Development (ESD) and ASPnet in Japan toward 20142014

    • Author(s)
      Maruyama Hideki
    • Journal Title

      Education in Japan

      Volume: 2014 Pages: 9-9

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル化時代に求められる教育とは:〈他者を変える教育〉から〈自己が変わり、社会が変わる学習〉へ2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 1526 Pages: 1-13

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ESDカリキュラム及び授業デザインの理論と方法―カリキュラム開発の方法を探究する―2013

    • Author(s)
      成田喜一郎
    • Journal Title

      東京学芸大学教職大学院年報

      Volume: 2 Pages: 1-15

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教育の本質を捉え直すESD2015

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      平成27年度千葉大学・千葉県高等学校ユネスコスクールESD研究会
    • Place of Presentation
      千葉大学・千葉市
    • Year and Date
      2015-08-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ESD活動を通して見えた持続するもの・させるもの2015

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      平成27年度第2回奈良教育大学附属中学校研究会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学附属中学校, 奈良市
    • Year and Date
      2015-07-03
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How Do We Live with Natural Disaster?2015

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      9th International Conference of UNESCO BSP
    • Place of Presentation
      Pirita TOP SPA Hotel, Talinn, Estonia
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] You are a Part of the World!2015

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      The Baltic Sea Project National Camp in Estonia
    • Place of Presentation
      Janeda, Estonia
    • Year and Date
      2015-01-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際的な視点から見た日本のオルタナティブ教育2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      文部科学省全国フリースクール等フォーラム
    • Place of Presentation
      文部科学省
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Are We Sustainable?2014

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      UNDESD World Conference in Aichi-Nagoya
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ESDにおける「自己と社会を変容させる学び2014

    • Author(s)
      永田佳之・曽我幸代
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2014-06-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 世界遺産学習に期待するもの―持続可能な社会の構築に向けた本質的ポイント―

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      奈良市教職員研修
    • Place of Presentation
      奈良市教育センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 2014年ユネスコ世界大会高校生フォーラムへのプロセス ―2012年度準備セミナー&3か国フォーラムからの成果と課題―

    • Author(s)
      伊井直比呂
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 国際的な潮流から見た日本におけるESDの独自性と実践課題

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      日本国際理解教育学会 第23回 研究大会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] ESDカリキュラム開発の方法20142015

    • Author(s)
      成田喜一郎(編著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      東京学芸大学
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 国際協力用語集2014

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Total Pages
      353
    • Publisher
      国際開発ジャーナル社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教員要請を哲学する:教育哲学に何ができるか2014

    • Author(s)
      成田喜一郎
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 多文化共生社会におけるESD・市民教育2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『宗教なしで教育はできるのか』(共著:「グローバル化時代における〈聖心スピリット〉の涵養:海外スタディツアーの試みを事例に2013

    • Author(s)
      永田佳之
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      春秋社
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi