• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the judgment model of an educational policy by a local government.

Research Project

Project/Area Number 25590247
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKiryu University (2015)
Koriyama Women's University (2013-2014)

Principal Investigator

YAMAMOTO Yuji  桐生大学, その他部局等, 教授 (40550702)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育の機会均等 / 地方教育政策 / 教育委員会 / 説明責任 / ステークホルダー / 地方分権 / 栄養教諭 / スクールソーシャルワーカー / 適切性 / 公教育 / 学習権 / 教育行政 / 教育政策 / 教育制度 / 教育財政
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a judgment model of an educational policy by a local government. The following 3 points became clear as study results. The first point of view is a consistency between the introduction point of a local policy and the implementation contents of a local policy. The second point of view is the cost-effectiveness as the undertaking of the local government. The third point of view is the individual value based on the original feature of the undertaking of the local government. Whether these hypotheses can be proved or not is open to discussion.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] (実践報告)スクールソーシャルワークにおける記録資料の特徴とその重要性2015

    • Author(s)
      山本操里、山本裕詞
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 第10号

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] スクールソーシャルワークにおける記録資料の特徴とその重要性2015

    • Author(s)
      山本操里、山本裕詞
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 10

    • NAID

      40020817556

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 食育行政における栄養教諭配置計画の比較研究-総合行政の中で教育行政計画の適切性を判定する際の観点-2014

    • Author(s)
      山本裕詞
    • Journal Title

      郡山女子大学 紀要

      Volume: 50

    • NAID

      40020141201

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] スクールソーシャルワーカー導入時の議論と配置実態の関係について2015

    • Author(s)
      山本裕詞、山本操里
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会第10回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-07-04 – 2015-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] スクールソーシャルワーカー導入時の議論と配置・活動実態の関係について-地方教育行政の適切性評価の観点を求めて-2015

    • Author(s)
      山本裕詞、山本操里
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会第10回記念全国大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 栄養教諭配置計画の比較研究-総合行政との関連で教育行政計画の妥当性を判断する観点

    • Author(s)
      山本裕詞
    • Organizer
      東北教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi