• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Creation of Communication Skills Teaching Methods to Evaluate the Problem Conversation Cases

Research Project

Project/Area Number 25590276
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

MIYAGI SHIN  富山大学, 人間発達科学部, 准教授 (20534134)

Research Collaborator IZUMI Kazuhiko  神奈川県立鶴見総合高校, 国語科, 総括教諭
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2014: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2013: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywordsコミュニケーションスキル教育 / 日常のコミュニケーション / 国語科教育 / 教材開発 / 実践記録 / 日常のコミュニケーションスキル / 国語 / 高大連携 / ロールプレイ演習 / 国語表現法 / 不適切な会話例の考察 / 問題解決型ロールプレイ演習 / コミュニケーションスキルの教材開発 / 多様な校種に対応可能な教材 / 他校種に対応する教材
Outline of Final Research Achievements

Communication skills education is currently a hot topic. This study is not about presentation or debate skills but practical research to learn “communication skills in life”, for example, the skills of “denial”, “apology”, “encouragement”, and “solicitation”. This teaching method has been practiced several times in high school and college classes; consequently, we created 15 units of text and review notes suitable for use in college classes. In addition, the practice record shows that we have proposed an effective teaching method.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 高大学連携学習によるコミュニケーションスキル教育の開発研究2015

    • Author(s)
      宮城 信・泉 一彦
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: (10) Pages: 97-112

    • NAID

      120005680070

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 大学におけるコミュニケーションスキル教育の開発研究2014

    • Author(s)
      宮城信・文智暎
    • Journal Title

      『教育実践研究』

      Volume: 9 Pages: 1-11

    • NAID

      120005528545

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ロールプレイを応用した国語表現の授業 ―うまいアドバイスの仕方を考える2013

    • Author(s)
      宮城 信
    • Journal Title

      言語教育実践 イマ×ココ

      Volume: 1 Pages: 34-39

    • NAID

      40020645042

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コミュニケーションツールとしてのコトワザの表現価値2014

    • Author(s)
      宮城信
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会名古屋大会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高校の授業で行う日常のコミュニケーションスキル

    • Author(s)
      宮城 信
    • Organizer
      第10回実践持ち寄り会
    • Place of Presentation
      愛知大学 名古屋キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi