• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Subtypes and Cognitive Deficits of Japanese Developmental Dyslexia

Research Project

Project/Area Number 25590288
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

Sugimoto Akiko  明星大学, 教育学部, 教授 (30311145)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords発達性読み書き障害(ディスレクシア) / 認知障害 / 行動特性 / サブタイプ / 情報処理過程 / 認知モデル / 読字 / 書字 / 認知機能障害 / 検査法
Outline of Final Research Achievements

This study 1) investigated comprehensively through surveys and observations a variety of characteristics of reading and writing that Japanese children with dyslexia display and identified the subtypes of cognitive/behavioral characteristics of dyslexia, and 2) examined empirically what cognitive deficits exist in the background of each subtype of dyslexia through cognitive tests and psychological experiments. Also, based on the results obtained, 3) experimental tests for dyslexia was developed, as well as providing information to be the base for developing objective assessment to diagnose dyslexia.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] ディスレクシアのサブタイプと認知障害に関する考察2017

    • Author(s)
      杉本明子
    • Journal Title

      明星大学通信制大学院紀要

      Volume: 16 Pages: 159-170

    • NAID

      40021183484

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ディスレクシアの読字過程の認知モデルに関する考察-日本語のディスレクシアの情報処理モデルの構築を目指して-2017

    • Author(s)
      杉本明子
    • Journal Title

      明星大学研究紀要:教育学部

      Volume: 7 Pages: 89-102

    • NAID

      120006030642

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ディスレクシアの脳科学2016

    • Author(s)
      杉本 明子
    • Journal Title

      明星大学研究紀要・教育学部

      Volume: No.6 Pages: 97-109

    • NAID

      120005747564

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語の発達性書字障害のサブタイプ-認知障害の種類によるディスレクシア児の分類-2017

    • Author(s)
      杉本明子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際センター
    • Year and Date
      2017-10-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ディスレクシア児の読字過程の認知・行動特性-質問紙調査による読字障害のサブタイプと読字障害尺度の検討-2017

    • Author(s)
      杉本明子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      久留米大学
    • Year and Date
      2017-09-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語の発達性書字障害の認知・行動特性に関する調査-書字障害のサブタイプと書字障害尺度の検討-2017

    • Author(s)
      杉本明子
    • Organizer
      電子情報通信学会・思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      名古屋国際センター
    • Year and Date
      2017-03-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ディスレクシアのサブタイプと認知障害に関する考察-DRCモデルに基づいた読字過程の検討-2016

    • Author(s)
      杉本明子
    • Organizer
      電子情報通信学会・思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      神戸学院大学ポートアイランドキャンパス
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語ディスレクシア児の読み書き特性2016

    • Author(s)
      杉本 明子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi