• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ROUTE CHOICE BEHAVIOR ON TOKYO ROAD NETWORK GRIDLOCK AFTER THE GREAT EAST JAPAN EARTHQUAKE

Research Project

Project/Area Number 25630219
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

IWAKURA SEIJI  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (20223373)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MOHRI Yuichi  (財)計量計画研究所, 研究員 (60246692)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NONAKA Yasuhiro  ㈱道路計画, 研究員
MAKIMURA Kazuhiko  (財)計量計画研究所, 研究員
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords東日本大震災 / グリッドロック / 都区内道路 / 道路渋滞 / データ統合 / ベイズ更新 / ビッグデータ / データ融合
Outline of Final Research Achievements

A massive traffic congestion and urban gridlock has been observed in many places of central Tokyo, when the Great East Japan Earthquake occurred on March 11, 2011. Serious traffic congestion generated by the Great East Japan Earthquake, prevented the transportation of emergency vehicle. These are very important issues from the point of view of urban disaster prevention.
In this study, we have developed a map-matching technique to integrate multi observed velocity data in the Japan standard digital road map data. This approach was successful in building a database that can be grasped at a high density extensive and longtime traffic conditions after the earthquake. Furthermore, the gridlock every upbound and downbound traffic lanes were identified. A route choice behavior model was developed using the Navitime probe data after the earthquake.

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 東日本大震災時において首都高速の流出入交通が一般道に及ぼす影響分析2015

    • Author(s)
      清田裕太郎,野中康弘,岩倉成志
    • Journal Title

      土木学会論文集D3(土木計画学)特集号

      Volume: Vol.71

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 東日本大震災時のグリッドロック現象に基づく都区内道路のボトルネック箇所の考察2014

    • Author(s)
      清田裕太郎,岩倉成志,野中康弘
    • Journal Title

      土木学会論文集D3(土木計画学)特集号

      Volume: Vol.70 No.5 Pages: 1059-1067

    • NAID

      130005070435

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 複数プローブデータと渋滞統計データの融合による東日本大震災時の都区部渋滞データ構築2014

    • Author(s)
      清田裕太郎,月舘権二,岩倉成志,野中康弘
    • Journal Title

      土木計画学研究・講演集

      Volume: 50

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 東日本大震災時のグリッドロック現象における首都高速流出入交通の一般道への影響分析2013

    • Author(s)
      清田裕太郎,野中康弘,岩倉成志
    • Journal Title

      第48回土木計画学研究・講演集

      Volume: 48

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災時のグリッドロック現象における首都高速の影響分析2013

    • Author(s)
      清田裕太郎,岩倉成志,野中康弘
    • Journal Title

      第68回土木学会年次学術講演会概要集

      Volume: 68

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災時のグリッドロック現象における首都高速の影響分析2013

    • Author(s)
      清田裕太郎,岩倉成志,野中康弘
    • Journal Title

      第47回土木計画学研究・講演集

      Volume: 47

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] プローブデータに基づく東日本大震災時のドライバーの経路選択要因の分析2015

    • Author(s)
      清田裕太郎,岩倉成志,野中康弘
    • Organizer
      土木計画学研究・講演集
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-06-06 – 2015-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] プローブデータと渋滞統計データの融合による東日本大震災時の都区部の渋滞データの構築2014

    • Author(s)
      清田裕太郎,月舘権二,岩倉成志,野中康弘
    • Organizer
      第69回土木学会年次学術講演会概要集
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] プローブデータと渋滞統計データの融合による東日本大震災時の都区部の渋滞データの構築2014

    • Author(s)
      清田裕太郎、月舘権二、岩倉成志、野中康弘
    • Organizer
      第34回交通工学研究発表会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2014-08-07 – 2014-08-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 東日本大震災時のグリッドロック現象における首都高速流出入交通の一般道への影響分析

    • Author(s)
      清田裕太郎,野中康弘,岩倉成志
    • Organizer
      土木学会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災時のグリッドロック現象における首都高速の影響分析

    • Author(s)
      清田裕太郎,岩倉成志,野中康弘
    • Organizer
      土木学会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災時のグリッドロック現象における首都高速の影響分析

    • Author(s)
      清田裕太郎,岩倉成志,野中康弘
    • Organizer
      土木学会
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi