• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Strategy for Teaching and Assessment about Scientific Literacy Growth in Science Education

Research Project

Project/Area Number 25750074
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

MIYOSHI MIORI  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (80423482)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords科学教育 / 科学的教養 / 指導方略 / 評価
Outline of Final Research Achievements

In this research, the author investigated contents of scientific literacy in elementary and secondary school sciences that we need to make good life in the modern world, how to make students learn scientific literacy and evaluate it in the class. As a result, it pointed out the followings; 1. Contents of scientific literacy in school science need to connect with contents of school sciences curricula. 2. To foster students’ scientific literacy, it is important to use investigative work with problems in the context of real world which will need to integrate knowledge, competences and attitudes. 3. It will need teacher support system to improve teaching skills.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report

Research Products

(9 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] フランス前期中等教育段階における「科学テクノロジー統合教育」に関する考察2016

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 22 Pages: 149-154

    • NAID
      120005763907
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル化する社会に生きる人材を育てる理科教育課程2014

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 741 Pages: 46-49

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシーに基づく科学教育カリキュラムの編成に関する一考察-化学分野を中心として2015

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの新しい共通基礎と科学教育プログラムの構成2015

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス中等科学教育におけるコンピテンスとその評価に関する一考察2014

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      第63回日本理科教育学会中国支部大会
    • Place of Presentation
      山口
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] フランス中等科学教育の変容にみる学力問題2014

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      日仏教育学会2014年度研究大会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 新たな理科教育課程への期待2014

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの初等科学教育における“La main a la pate”の特色-言語に関する能力の育成に焦点を当てて-2013

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの前期中等教育段階における「科学・テクノロジー統合教育」の特色2013

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      中国四国教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi