• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of Active Learning Strategies for the Science with Student-generated Digital Media

Research Project

Project/Area Number 25750077
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionNational Institute for Basic Biology

Principal Investigator

KURATA Tomoko  基礎生物学研究所, 研究力強化戦略室, 特任助教 (30510614)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords科学コミュニケーション / デジタルコンテンツ作成 / 科学教育 / 主体的な活動 / アクティブラーニング / 科学映像 / ICT活用 / 創造的活動 / 電子ブック / デジタルストーリーテリング / ICT利用 / 映像 / ストーリーテリング / ICT教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to build a model of the science experience activities conducted as outreach activities by research institutes, to be more active and subjective activities for students. In this research, I have practiced and disseminated activities combining science experiences and activities to make digital contents about own scientific experience. It was revealed that elementary school students and junior high school students have a high interest in creating digital contents related to scientific experiences.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 科学映像を作ろう!2015

    • Author(s)
      倉田 智子
    • Journal Title

      理科の探検 RikaTan誌

      Volume: No.16 Pages: 20-23

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校の顕微鏡を機能拡張する出前授業2014

    • Author(s)
      倉田 智子
    • Journal Title

      日本サイエンスコミュニケーション協会誌「サイエンスコミュニケーション」

      Volume: Vol.3 No.2 Pages: 40-41

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 生物学体験のふり返りとしての映像制作の実践 ~顕微鏡撮影の工夫とタブレット端末の活用~2016

    • Author(s)
      倉田 智子
    • Organizer
      日本生物教育学会第100回全国大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-01-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 体験と表現活動で深める科学コミュニケーション2016

    • Author(s)
      倉田智子
    • Organizer
      日本サイエンスコミュニケーション協会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生き物を観察して電子ブックを作ろう(ワークショップ)2016

    • Author(s)
      倉田智子
    • Organizer
      日本サイエンスコミュニケーション協会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 研究体験と科学コミュニケーション体験を盛り込んだ研究所における中学生職場体験プログラムの設計と実施2014

    • Author(s)
      倉田 智子
    • Organizer
      日本サイエンスコミュニケーション協会 年会
    • Place of Presentation
      東京都文京区(東京大学)
    • Year and Date
      2014-12-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi