• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Deducing 19th century performance practice from recordings

Research Project

Project/Area Number 25770065
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Art at large
Research InstitutionFukuoka Prefectural University

Principal Investigator

AKIKO Washino  福岡県立大学, 人間社会学部, 講師 (20625305)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords演奏録音 / 19世紀の演奏様式 / 19世紀の演奏家 / ズレ / アルペジオ / ピアノ曲 / ブラームス / ルバート / 録音 / 演奏法 / 19世紀の音楽 / ブラームスの書法 / シューマンの書法 / ズレ(dislocation) / 音価
Outline of Final Research Achievements

This project tests the correlation between early 20th century recordings and information derived from literature documents and music in order to elucidate the nature of 19th century performance practice.The performance style in relation to such aspects as arpeggiating chords and deviating from the melody with an accompaniment was linked to interpretations of the works of Brahms and Schumann.

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 和音を同時に弾かない19世紀のピアニスト2014

    • Author(s)
      鷲野彰子
    • Journal Title

      Music Friends

      Volume: 85 Pages: 18-22

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブラームスとアルペジオ: 当時の演奏から楽譜上に現れた/現れなかったアルペジオの意味合いを読み解く2014

    • Author(s)
      鷲野彰子
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要

      Volume: 第22巻第2号 Pages: 77-102

    • NAID

      120007143473

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ブラームスが想定した《Op.117-1》の演奏はいかなるものであったのか: 「ズレ」が表現するもの2013

    • Author(s)
      鷲野彰子
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要

      Volume: 第22巻第1号 Pages: 55-67

    • NAID

      120006378636

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] シューマンの書法における「ズレ」の読み方を考える:ブラームス作品における「ズレ」との比較2014

    • Author(s)
      鷲野彰子
    • Organizer
      日本音楽表現学会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2014-06-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ズレ」た演奏: 録音(1900-1920年頃)からブラームスの後期小品集を再考する

    • Author(s)
      鷲野彰子
    • Organizer
      日本音楽表現学会
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センター アイーナ
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi