Project/Area Number |
25770110
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Literature in English
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Research Institution | Kushiro Public University of Economics |
Principal Investigator |
Matsuura Aiko 釧路公立大学, 経済学部, 准教授 (70457919)
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Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 戯曲出版 / 19世紀英国演劇 / 19世紀著作権法 / トランスアトランティック / 19世紀米国演劇 / サミュエルフレンチ社 / 国際著作権法 / 上演権 / 英米著作権法 / 再版 / 劇場 / 19世紀演劇 / イギリス / 著作権法 / 演劇 / Samuel French |
Outline of Final Research Achievements |
The research explores the transatlantic theatrical publishing in the 19th century though the practice of Samuel French ltd. Before the International Copyright of 1891, facilitated by communication network, English literary works in the UK was closely tied to extensive reprinting in the U.S. In theatrical publishing, the two publishing firms, Lacy’s (1848-1873) in London and Samuel French, Ltd (1847- present) in New York dominated. Eventually, however, the U.S. firm took over its London counterpart.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究はこれまで見落とされてきた劇作と出版社の関係に注目し、いかにして当時の著作権をめぐる国際環境が劇作の実践に影響を及ぼしたのかを第一次資料をもって実証・分析した。19世紀後半の英米2カ国間の戯曲出版の実践を考察し、従来まで説明不可能であった異本の形成過程を明らかにすることで、19世紀の劇場史研究に貢献できるものと考える。 国境を超えた著作権の問題の考察により、多様な著作権のあり方について歴史的一例を示した本研究において得られた知見は、今日のグローバル化したデジタルコンテンツ時代の著作権法研究においても意義があると考える。
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