• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Life-story and Empowerment of Social Education Staffs

Research Project

Project/Area Number 25780462
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

MATSUMOTO Dai  弘前大学, 教育学部, 講師 (50550175)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会教育職員 / ライフストーリー / 力量形成 / 専門性 / 成人教育 / 成人学習 / ライフコース
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to explain the empowerment and life story of social education staffs. First, I present the importance of the understanding of identity and empowerment as everyday practice which is dialectical process. Secondly, it is shown that social education staffs empowerment process is based on not only “horizontally community”, but also “vertically community”. Finally, I argue that we need further study about the conceptualization of “learning” and “practice” for research methods of social education.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 社会教育職員として生きる―ある社会教育主事のライフストーリー―2016

    • Author(s)
      松本大
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 115 Pages: 135-144

    • NAID

      120006358638

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「学び」の質的研究を問い直す2014

    • Author(s)
      松本大
    • Journal Title

      社会教育学研究

      Volume: 50(1) Pages: 70-71

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 社会教育職員として成長するということ ―ナラティヴという観点から明らかにしたこと/できなかったこと―2015

    • Author(s)
      松本大
    • Organizer
      日本社会教育学会プロジェクト研究「社会教育研究における方法論の検討」第10回研究会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2015-03-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における社会教育職員の生き方 ―社会的排除に抵抗した職員のライフストーリー―2014

    • Author(s)
      松本大
    • Organizer
      第6回ライフヒストリー研究日仏国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      リール第3大学(フランス)
    • Year and Date
      2014-12-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会教育職員のライフコースと力量形成2014

    • Author(s)
      松本大
    • Organizer
      日本社会教育学会第61回研究大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「学び」の質的研究を問い直す2013

    • Author(s)
      松本大
    • Organizer
      日本社会教育学会六月集会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「支援」における成人教育/「支援」からの成人教育2013

    • Author(s)
      松本大
    • Organizer
      日本社会教育学会第60回研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi