• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental Investigation of a dynamic process of articulating reasons in moral education

Research Project

Project/Area Number 25780475
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Sugita Hirotaka  愛媛大学, 教育学部, 講師 (10633935)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords理由の明示化 / 条件文 / マクダウエル / ブランダム / ドレイファス / 道徳教育 / 条件文の自己形成論的意義 / 徳認識論 / 道徳的実践 / ナラティブ / 概念的/非概念的
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to examine the role of the why question and the conditional when a child tries to articulate reasons of her moral action. According to John McDowell arguments on morality, I suggest that we should consider moral practices not as applying a certain moral principle into a particular situation, but as trying to see a salient feature of the particular situation and understanding the moral significance of that feature with the others. Then, I demonstrate that using the conditional when a child explain her action to the others might make clear what she is responsible for, and so it requests her to reflect what to do in that situation. From these considerations, I conclude that the process of articulating the reasons of action by the conditional performs an educational function.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2016

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 61 Pages: 428-239

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳教育における「規則のパラドクス」の射程:マクダウエルの治療的哲学観と実践的三段論法の捉え直し2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 112 Pages: 35-54

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] エビデンスに応答する教師に求められる倫理的資質:徳認識論における知的な徳の位置づけをめぐって2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 82(2) Pages: 229-240

    • NAID

      130005152566

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳的価値観の再構築におけるナラティブの役割に関する一考察2015

    • Author(s)
      小島啓明・杉田浩崇
    • Journal Title

      『教育学研究紀要』(中国四国教育学会)

      Volume: 60 Pages: 13-24

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」時代における教師の専門職性に関する一考察2014

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 61 Pages: 31-40

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 道徳教育における理由の明示化過程に関する一考察―J.マクダウエルとH.ドレイファスの論争を中心に―2014

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 59 Pages: 349-354

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2015

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県・岡山市)
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] R.ブランダムの明示化プロジェクトの教育学的意義:条件文を用いた行為理由の明示化と人間形成2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学(奈良県・奈良市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「知的な徳」としての道徳性:徳認識論から道徳教育を捉えなおす試み2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳的実践と「規則」の関係性に関する一考察:ウィトゲンシュタインの「規則に従う」をめぐるマクダウエルの「治療」から2014

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学・広島県・東広島市
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳的価値観の再構築におけるナラティブの役割に関する一考察2014

    • Author(s)
      小島啓明
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学・広島県・東広島市
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教育研究における脳科学の位置価に関する一考察2014

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学・福岡県・福岡市
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] On the Role of Perception in Practical Reasoning: Some Implications of the McDowell-Dreyfus Debate for Moral Education2014

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Great Britain Annual Conference
    • Place of Presentation
      イギリス・オックスフォード
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育における理由の明示化過程に関する一考察―J.マクダウエルとH.ドレイファスの論争を中心に―2013

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育指導論2014

    • Author(s)
      丸山恭司
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] これからの学校教育と教師:「失敗」から学ぶ教師論入門2014

    • Author(s)
      佐々木司・三山緑
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi