• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of textbooks between Japan and Germany for lesson planing and analysis: focus on lerning tasks

Research Project

Project/Area Number 25780476
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yoshida Nariakira  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (70514313)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教科書研究 / 学習課題 / 授業研究 / ドイツ教授学 / 三つの知識観 / 教科書 / コンピテンシー
Outline of Final Research Achievements

This study clarified three points as academically and practical perspectives. At first, I submitted the analysis framework of textbooks based on three "Knowledge". Secondly, through comparative analysis of the textbooks between Japan and Germany, I clarified the characteristics of the "learning tasks" in the textbooks of Japan. Thirdly, I pointed out the importance of analysis of teaching materials and learning tasks which let the students/learners find and think "problem and tasks" for learning and living by themselves.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ドイツにおける健康教育カリキュラムに関する一考察2016

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 61 Pages: 78-83

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書は子どもたちにどのような学習を求めているか―平成26年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2016

    • Author(s)
      深澤広明、八木秀文、吉田成章、松尾奈美、松田充、佐藤雄一郎、小山美香、早川知宏、廣中真由美、宮本勇一
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 61 Pages: 84-94

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] エブリ(H.Aebli)の認知心理学に基づく教授学構想2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 64 Pages: 21-28

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書における「学習課題」の教授学的機能に関する研究―日本とドイツの教科書比較を通して―2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 24

    • NAID

      130005296064

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『育成すべき資質・能力』の動向からみた学校カリキュラムの課題―「三つの知識」観にもとづく授業づくりの在り方―2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1171 Pages: 22-29

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業の計画可能性に関する一考察―教授学モデルとH.キーパーの授業論を手がかりに―2014

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部

      Volume: 63 Pages: 31-38

    • NAID

      120005528143

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ・オルデンブルクにおける教員養成改革2013

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 62 Pages: 31-39

    • NAID

      120005396023

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける健康教育カリキュラムに関する一考察2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書は子どもたちにどのような学習を求めているか―平成26年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2015

    • Author(s)
      深澤広明、八木秀文、吉田成章、松尾奈美、松田充、佐藤雄一郎、小山美香、早川知宏、廣中真由美、宮本勇一
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] PISA後ドイツにおけるコンピテンシー(Kompetenz)の位置2015

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書における「学習課題」の教授学的機能に関する研究―日本とドイツの教科書比較を通して―2014

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 授業の計画可能性に関する一考察―教授学モデルとH.キーパーの授業論を手がかりに―

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教育方法学研究における研究アプローチに関する一考察

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      中国四国教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教師教育講座第9巻 教育方法技術論2014

    • Author(s)
      深澤広明編
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『PISA後の教育をどうとらえるか―ドイツをとおしてみる―』2013

    • Author(s)
      久田敏彦監修、ドイツ教授学研究会編
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      八千代出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi