• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Teaching Method and the Development of Teaching Materials of the Learning Group in Special Needs Education

Research Project

Project/Area Number 25780478
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University (2014)
Fukuoka University of Education (2013)

Principal Investigator

YOSHIDA SHIGETAKA  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育方法学 / 学習集団 / 授業づくり / 指導方法 / 教材開発 / 特別な教育的ニーズ / ドイツ / インクルーシブ教授学 / つまずき / 特別ルール / 特別支援教育 / インクルーシブ教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, I examined the teaching method and the development of teaching materials to the learning group including the child with "special educational needs" from documents study of the Germany didactics with a Japanese class study and from field works in Japan and Germany. As the teaching method to the learning group, the reevaluation of the class by using classroom mistakes, the process of making rules in the class, and group formation unfolding routinely were focused on. It is necessary to have the viewpoint of the class process with the relations with an actual feeling and others, teaching materials culture as the cultural value of the subject, and the appropriate relations with the subject contents of the teaching materials for the development of teaching materials.

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] ドイツにおけるインクルーシブ教授学の展開2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      教育学研究論集(大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース)

      Volume: 12 Pages: 1-7

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「授業のユニバーサルデザイン」の教育方法学的検討2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      障害者問題研究(全国障害者問題研究会編)

      Volume: 43(1)

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践的指導力をめぐる教員養成研究の新たな研究視角の模索―教育方法学、特別支援教育、保育者養成の議論を手がかりに―2013

    • Author(s)
      佐藤仁・樋口裕介・吉田茂孝・岡花祈一郎
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集 B:社会科学編

      Volume: 6 Pages: 61-75

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育の視点を取り入れた通常学級の授業づくり2014

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおけるインクルーシブ教授学の理論的展開2014

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級における特別支援教育の視点から見た教科教育と教科外教育の関係

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における授業論の研究課題

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における学習集団指導のあり方

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「特別支援教育からの教科教育への提言―通常の教育における教科教育と教科外教育」(冨永光昭・木原俊行・池永真義編『教科教育のフロンティア』)2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「すべての子どもが「わかる」授業づくりの方法論」(インクルーシブ授業研究会編『インクルーシブ授業をつくる―すべての子どもが豊かに学ぶ授業の方法―』)2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「授業の目標設定と集団づくり」「教材開発と授業づくり」「授業の評価と授業改善」(湯浅恭正・新井英靖・吉田茂孝著『特別支援教育の授業づくりキーワード』)2014

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「インクルーシブ教育からみたスタンダード化の課題」(久田敏彦監修・ドイツ教授学研究会編『PISA後の教育をどうとらえるか―ドイツをとおしてみる―』)2013

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      八千代出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi