• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Music Teacher's Expertise in Germany

Research Project

Project/Area Number 25780530
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ito Shin  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (70455046)

Research Collaborator MIYAZAKI NOBORU  Deutsch Japanisch Informationsbuero, Chief Consaltant
Jasper Christiane  Freie und Hansestadt Hamburg, Landesinstitut fuer Lehrerbildung und Schulentwicklung, Fachseminarleitung Musik
Huss Theodor  Freie und Hansestadt Hamburg, Behoerde fuer Schule und Berufsbildung, Fachreferent Musik
Vogt Juergen  Universitaet Hamburg, Prof. Dr.
Hochstein Wolfgang  Hochschule fuer Musik und Theater Hamburg, Prof. Dr.
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教員養成 / 音楽科 / ドイツ / 専門性 / 教授能力 / 自律性 / 教師の専門性 / 音楽大学 / 総合大学 / 教員養成研究所 / ハンブルク州 / 教科教育 / 音楽科教育 / スタンダード / コンピテンシー
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to reveal the system and process of highly professional music teacher training in Germany. In Hamburg, pre-service teachers study music intensively in Hamburg music college, and they also study pedagogy and didactics in Hamburg university in parallel. After 4-year bachelor and 2-year master program, they work at some schools on probation with special seminars on teachership and subject content for 18 months in the institut of teacher training . After that, they have to pass the national exam for teachers. The exam consists of 4 sections; pedagogical behavior in schools, lesson practice, a written assignment based on their own practice, and oral exam. In the process of the long-term training, pre-service music teachers develop their expertness on teaching, and acquire great autonomy to teaching.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] ドイツにおける音楽科教員養成課程の学修―音楽大学における音楽の部分課程を中心に―2016

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      中国四国教育学会 教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 61 Pages: 168-173

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける音楽科教員養成課程の学修―総合大学における教育学の部分課程を中心に―2014

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      中国四国教育学会 教育学研究紀要(CD-ROM)版

      Volume: 60 Pages: 416-421

    • NAID

      40020420426

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける音楽科教師の専門性―教育諸科学と音楽科のコンピテンシーを中心に―2013

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      中国四国教育学会 教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 59 Pages: 610-615

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける音楽科教員養成課程の学修(2)―音楽大学における音楽の部分課程を中心に―2015

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの音楽科教師の自律性―ハンブルク・モデルと第2次国家試験をもとに―2015

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      日本音楽教育学会第46回宮崎大会
    • Place of Presentation
      宮崎市 シーガイアコンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける音楽科教員養成課程の学修2014

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      中国四国教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの音楽科教員養成で求められる専門的内容

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      中国四国教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi