• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Self-understanding of people with ASD: developmental support from early childhood to adolescence

Research Project

Project/Area Number 25780538
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

TAKIYOSHI Michika  岩手大学, 教育学部, 准教授 (00581357)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 自己 / 自閉症スペクトラム / 自己理解
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the following: the characteristics of self-understanding of people with Autism Spectrum Disorders (ASD) from the perspective of school enrollment, and the relationships with others that influence their self-understanding. The results of the first survey suggested that the importance of gaining the feeling of independent selection of career path and recapturing the negative experiences of the past were influenced by affirming their present self for people with ASD. In the second case, we conducted three studies to examine Typical Development (TD) children’s perception and attitudes toward children with ASD, the correlations between understanding ASD and self-positiveness in adolescents with TD, and the self-involvement attitude of university students regarding support for students with ASD. We discussed how to help coordinate the relationships between people with ASD and others according to their development and circumstances.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コミュニケーションや感覚の特異性を示すASD児者は,従来,他者との関係性の中で自己についての理解を深めアイデンティティを確立していくことの脆弱性が指摘されてきた。ASD者個人内に障害を起因させその困難さを明確化することに主眼が置かれた一連の先行研究に対し,本研究では,ASD児者を取りまく周囲の同年代の他者におけるASD児者に対する理解や振る舞いに着目し,両者の関係性をつなぐという視点からASD児者の自己理解をめぐる状況の明確化と支援について検討を行った点に,学術的意義および社会的意義があるといえる。

Report

(9 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 典型発達者における自閉スペクトラム症理解と自己肯定意識との関連:自閉スペクトラム症者とのグループワーク実践をとおした変容2021

    • Author(s)
      滝吉美知香・田中真理
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 32 Pages: 24-36

    • NAID

      40022550460

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校における学校安全・危機管理の現状と課題:文献研究をふまえた危機管理マニュアル調査および事例報告2021

    • Author(s)
      滝吉美知香・高橋亜湖・上濱龍也
    • Journal Title

      岩手大学教育学部付属教育実践・学校安全学研究開発センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 169-184

    • NAID

      120007034061

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校小学部の生活単元学習における「各教科等を合わせた指導」の観点:単元構想シートによる実践前後の学習指導案および児童個別評価の分析から2021

    • Author(s)
      滝吉美知香・佐々木 全・細川絵里加・中村くみ子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部プロジェクト推進支援事業教育実践研究論文集

      Volume: 8 Pages: 183-186

    • NAID

      120007029086

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症者における「気まずさ」の認識に関する探索的研究2017

    • Author(s)
      滝吉美知香、鈴木大輔、田中真理
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 28 Pages: 63-73

    • NAID

      130007665671

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害児の肯定的自己理解とその母親の障害受容を促すソーシャルサポート2016

    • Author(s)
      三浦伽奈子・滝吉美知香
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 15 Pages: 301-316

    • NAID

      120005971973

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等教育機関における発達障害学生支援に対する一般学生の自己関与意識2015

    • Author(s)
      滝吉美知香・五十嵐亜子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 14 Pages: 479-488

    • NAID

      120005617906

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症者における学校在籍と自己理解―過去のネガティブな体験に対する意味づけと現在のアイデンティティとの関連2021

    • Author(s)
      滝吉美知香
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 典型発達児における自閉スペクトラム症児に対する認識と態度の検討2021

    • Author(s)
      滝吉美知香・三浦綾華
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 少年鑑別所における意図的行動観察としての心理劇的ロールプレイング2021

    • Author(s)
      田中真理・滝吉美知香
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] PTSDの自閉スペクトラム症者における自己理解をめぐる心理臨床的支援2015

    • Author(s)
      田中真理・滝吉美知香
    • Organizer
      日本心理臨床学会第34回秋季大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 心理劇的ロールプレイングを通したある自閉スペクトラム症者の自己理解と共感性の変容2015

    • Author(s)
      松﨑 泰・永瀬 開・鍋倉康平・滝吉美知香・高田弘子・田中真理
    • Organizer
      第20回日本心理劇学会・第40回西日本心理劇学会大会合同福岡大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡)
    • Year and Date
      2015-02-21 – 2015-02-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生への支援に対する一般学生の意識2014

    • Author(s)
      滝吉美知香・五十嵐亜子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      高知大学(高知)
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期発達障害者の自己理解の特性2014

    • Author(s)
      滝吉美知香
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会(自主シンポジウム)
    • Place of Presentation
      高知大学(高知)
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害者の自己理解を支える典型発達者を育てる2014

    • Author(s)
      滝吉美知香
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のある非行少年における自己理解2013

    • Author(s)
      滝吉美知香
    • Organizer
      日本心理臨床学会第32回秋季大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(横浜)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育に生きる心理アセスメントの基礎知識2015

    • Author(s)
      滝吉 美知香 (著, 編集), 名古屋 恒彦 (著, 編集)
    • Total Pages
      75
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 岩手大学研究者総覧

    • URL

      http://univdb.iwate-u.ac.jp/html/744_ja.html#item_ronbn_2

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi