• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theory Constructions and Planning Practices of the Curriculum(Unit)-Construction Workshops

Research Project

Project/Area Number 25870241
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Education on school subjects and activities
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Kimma Kuniharu  横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授 (90367277)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsカリキュラム構成 / ワークショップ / 単元習作 / コア・カリキュラム / 学力 / つくる / リソースセンター / システム思考 / カリキュラム / システム論 / フィールドワーク / 単元 / 習作 / デザイン / ファシリテーション / 企画 / 実践 / 見える化 / イベント / リソース
Outline of Final Research Achievements

I organized workshops where curriculum are consisted which can be called "Tangen Shusaku(unit etude)". Memoranda on its significance and ways have been accumulated, and papers and theories have been built. Core Curriculum in early postwar period and others have studied for its references. And I have participated in academic meetings, research councils, lectures, symposiums, workshops and teacher clubs, etc. concurrently. And these have been compiled to workshops of the various forms so that the respective teachers can train the building abilities of the curriculum plan. Experiences, information and knowledge have been accumulated by doing that. It's said that the above can utilize for consideration about the integrated studies, curriculum, academic achievement, examining course of studies, analysis of practice records, etc. And I have completed journal articles, a book, a university text and academic meeting announcement manuscripts.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report

Research Products

(21 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Journal Article] 教科・活動・能力のトリレンマ―能力表・要素表と北条小学校を中心に―2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本教育方法学会紀要『教育方法学研究』

      Volume: 41 Pages: 61-72

    • NAID

      130007054503

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非対称なものの間の場としての境界-コア・カリキュラムを手がかりに2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本質的心理学会『質的心理学フォーラム』

      Volume: 8 Pages: 89-92

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「単元習作ワークショップ」の提案2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活科教育研究会『生活科の探究』

      Volume: 109 Pages: 1-1

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題解決学習「西陣織」・「水害と市政」の再評価-コア・カリキュラムおよび全面主義道徳との関連から2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『横浜国立大学教育人間科学部紀要Ⅰ教育科学』

      Volume: 第18集

    • NAID

      120005756124

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] キューバ-子どもの学校、生活とそれらを支えるもの2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 第811号

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 多彩な音楽劇・授業・行事を「平和」で串刺しに2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 801号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活科・総合学習を点から線、面へ-その視点や発想2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 798 Pages: 30-33

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] ふりかえりに活かす実践記録とそのコア2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 795 Pages: 74-75

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業案をその場で共同でデザインする-単元習作ワークショップ2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 794 Pages: 8-9

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 実践事例報告 開発教育教材の展開と深化~『コビール君ちの家族マップ』の開発を通して2014

    • Author(s)
      東宏乃・金馬国晴
    • Journal Title

      『開発教育』

      Volume: 61 Pages: 136-143

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「テスト収斂システム」が教育を壊す2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 825 Pages: 5-12

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] ひとまとまりの協同活動としての総合学習-3.11後のシステム社会と生活世界2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 783 Pages: 30-36

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども(たち)の発達と教師の発達-ヴィゴツキーを足場として2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 782 Pages: 74-75

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] キューバの学校と教師教育~2016年現地調査から~2016

    • Author(s)
      金馬国晴、越川求
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 4相の連続関係としてのカリキュラム概念-コア・カリキュラムと三層論をめぐる元教師インタビューを手がかりに2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 元教師インタビューによる戦後初期コア・カリキュラムの再把握

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本オーラルヒストリー学会
    • Place of Presentation
      立教大学新座キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 希望の教育実践―子どもが育ち、地域を変える環境学習(うち、補論1)2017

    • Author(s)
      岸本清明
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      同時代社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 学力と学校を問い直す2014

    • Author(s)
      教育科学研究会
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育方法論2014

    • Author(s)
      広石英記他
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育方法論2014

    • Author(s)
      広石英記編著
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      一芸社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 学力と学校を問い直す2014

    • Author(s)
      教育科学研究会編
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi