• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The process of middle-age teachers' solving the crisis: The mechanism of the type of reflection in lesson studies in their schools

Research Project

Project/Area Number 25870270
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Educational psychology
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Kishino Mai  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授 (80452126)

Project Period (FY) 2014-02-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教師教育 / 中堅教師 / 省察 / 授業研究 / 学習観 / 校内研究 / 役割変化 / 教師 / アイデンティティ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify how middle-age teachers solved the crisis about reconstruction of lessons and about change of role in school. Previous studies suggested that reflection about practices in lesson studies was important, but the mechanism was not examined sufficiently. Thus, this study examined three types of reflection, (1) reflection through observation of the other teachers’ lesson, (2) reflection through other teachers’ observation, and (3) reflection through previous self. It was suggested that the type of reflection influenced reconstruction of teachers’ identity through the teachers’ solving the crisis about reconstruction of lessons and change of role in school.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 小学校における「問題」とされがちな子どもの学習を支える授業の構造―協同での学習過程における認知的道具の使用をめぐる事例分析2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 15 Pages: 65-81

    • NAID

      130007872485

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 園の枠を越えた実践記録による園内リーダー・幼児教育アドバイザーに育成を図る研修―福井県幼児教育支援センターにおける研修のデザインと調整過程の実践事例分析2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 9 Pages: 37-46

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における「問題」とされがちな子どもの学習を支える授業の構造2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 15 Pages: 65-81

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校での協働研究と教師の専門性の向上を支える実践コミュニティにおける力量形成2015

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻編)

      Volume: 8 Pages: 19-24

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 園の枠を越えた実践記録の検討による幼児教育研修のあり方―福井県幼児教育支援センターにおける研修のデザインと調整過程2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践のおもしろさを実践の記述を通して検討するために(教師のための教育心理学研究入門)2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Teacher Development in Community Constellations2016

    • Author(s)
      Mai Kishino
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Exeter, England
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「実践共同体」としての保育や授業を見合う研究会の場の構成―対話における相違性と方向性の出現を規定する制約と関係性-2015

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校での実践研究を機軸にした協働探究アプローチの可能性2015

    • Author(s)
      大会準備委員会企画シンポジウム「実践から学び,実践に還す―教育実践と歩む教授・学習研究の展望―」(企画・司会:一柳智紀,話題提供者;橘春菜,岸野麻衣,伊藤崇,指定討論:高垣マユミ,鹿毛雅治)
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクションの時間性・協働性・重層性2015

    • Author(s)
      自主シンポジウム「授業改善とリフレクション― 教師として成長すること(1) ―」(企画,司会,話題提供:遠山孝司,話題提供:岸野麻衣,林なおみ,藤澤伸介,指定討論:高橋知己,浅田匡)
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の学習者としてのアイデンティティの変容過程2015

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教師は実践からいかにして学ぶのか-自他の実践の省察が授業の変革に結びつく過程-2014

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第56会大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] The structure of lesson that helped child to learn: A case study of support to the child with developmental disorders2014

    • Author(s)
      Mai Kishino-Matsushima
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity theory Research 4th Congress
    • Place of Presentation
      Sydney
    • Year and Date
      2014-10-02
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi