• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A practical study about the incipient scientific thinking of the early years children

Research Project

Project/Area Number 25870693
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Education on school subjects and activities
Research InstitutionTeikyo Heisei University

Principal Investigator

OHNUKI Asami  帝京平成大学, 現代ライフ学部, 准教授 (40531166)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords科学的思考の萌芽 / 科学教育プログラム / 科学リテラシー / 科学教育 / 幼児教育 / 理科教育
Outline of Final Research Achievements

To verify that the early years children have incipient scientific thinking, the activities of four year olds and five year olds in nursery school were observed. To analysis incipient scientific thinking of children, “Activity Mapping Method” was developed.
In the "Presence of the Air" program and “Light and Shadow” program, incipient scientific thinking were observed in the children’s activities. For example, children tried to check the reproducibility of the phenomena, to get answers and to share their results with friends or adults.
And it was also found that communication with friends and teachers’ questioning had important roles in elaborating their scientific thinking. Using these results, the programs were reconstructed and a guidebook for educators were printed and distributed.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 幼年期の子どもに見られる科学的思考の萌芽に関する基礎的研究(3)~事例:保育所における4歳児の「光とかげ」に関する活動を通して~2016

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      帝京平成大学紀要

      Volume: 27 Pages: 95-100

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 本を通して自然科学を学ぶ「理科読」の歴史と実践的研究への展望2016

    • Author(s)
      大貫麻美・原口るみ・土井美香子・瀧上豊
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科紀要

      Volume: 6 Pages: 69-79

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼年期の子どもに見られる科学的思考の萌芽に関する基礎的研究(2)~事例「亀の食性」と「生命尊重」について~2015

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      帝京平成大学紀要

      Volume: 26(2) Pages: 213-218

    • NAID

      120006722949

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼児に見られる科学的思考の萌芽とそれをはぐくむ支援の在り方2015

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 753 Pages: 241-244

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼年期の子どもに見られる科学的思考の萌芽に関する基礎的研究(1)―「活動マップ」の開発と事例「空気の存在」における分析―2014

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      帝京平成大学紀要

      Volume: 25 Pages: 97-103

    • NAID

      120006722918

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼年期の子供がもつ科学的思考の萌芽に関する事例研究(2)~「光とかげ」に関する科学的思考の萌芽と保育者の支援~2016

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼年期の科学的思考を育む言語活動に関する基礎的研究(1)~米国NGSS・CCSS ELA/Literacy と日本の幼稚園教育要領を基に~2015

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼年期の子どもがもつ科学的思考の萌芽に関する事例研究(2) ~「光とかげ」に関し,4 歳児がもつ科学的思考の萌芽~2015

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼年期の子どもがもつ科学的思考の萌芽に関する事例研究~事例:保育園における「光とかげ」に関する活動を通して~2014

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会 課題研究「これからの理科カリキュラム開発の視点」(企画:内ノ倉真吾)
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 活動マップ法による生命科学に関する幼児の科学的思考の分析2014

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪府大阪市)・大阪城南女子短期大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 幼年期の子どもがもつ科学的思考の萌芽とそれに呼応した支援に関する実践的研究2016

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      印刷:港北出版印刷株式会社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi