• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study of children's Sociocultural transition from Vygotsky's Pedology.

Research Project

Project/Area Number 25871008
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionFukuoka Jo Gakuin University

Principal Investigator

OKAHANA Kiichiro  福岡女学院大学, 人間関係学部, 講師 (50512555)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsヴィゴツキー / 就学 / 移行 / 児童学 / 社会文化的アプローチ / 遊び / 保幼小連携 / 移行期 / 接続 / 発達の危機
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to rethink and reflect the school transition from sociocultural stand point. In this study,we constructed the program of transition from Vygotsky’s pedological studies.
From Vygotsky studies, it found following two points. Firstly, the emotional experiences was change. In other words, this is due to changes of "social situations of development", it suggests that personal experience was change. Secondly, the school transition period reflected in children's attitudes and behavior as a "crisis of development". This is not a negative moments bat also one of the positive opportunity of development to the next stage.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 遊びを中心としたアプローチカリキュラムの可能性―保育園における「学校ごっこ」実践の検討を通して―2016

    • Author(s)
      岡花祈一郎・津川典子・七木田敦
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 38 Pages: 12-21

    • NAID

      120005867119

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 障害のある子どもに関する就学前施設と 小学校の連携についての実態調査2016

    • Author(s)
      越中康治・濱田祥子・朴信永・八島美菜子・岡花祈一郎・ 中西さやか・廣瀬真喜子・若林紀乃・松井剛太・山崎晃
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 38 Pages: 54-62

    • NAID

      40021001959

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実践的指導力をめぐる教員養成研究の新たな研究視角の模索 - 教育方法学、特別支援教育、保育者養成の議論を手がかりに-2013

    • Author(s)
      佐藤仁・樋口裕介・吉田茂孝・岡花祈一郎
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集 社会科学編

      Volume: 第6号 Pages: 61-75

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:青柳宏幸著『マルクスの教育思想』2013

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第22号 Pages: 259-263

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] The Meaning of “Pretend Play of Scool” in Preschool Years : Sociocultural Approach for Transition to School.2015

    • Author(s)
      Kiichiro Okahana
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Place of Presentation
      Universitat Autonoma de Barcelona,Spain
    • Year and Date
      2015-09-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就学移行期における子どもの遊びと学び概念の再考2015

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(名古屋市千種区)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童期における心理学的植民地化の問題[RT] 心理学における新しい流れ2主体科学としての批判心理学を読む2015

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自然体験における保育者の役割 [RT] 自然体験の発達心理学的意義を考える2015

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランドの保育カリキュラムにおける社会文化的理論の意味2014

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Organizer
      乳幼児教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 21世紀型学力と協調学習を問い直す[公開シンポジウム]学習科学に基づく21世紀型学習環境のデザイン2014

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Organizer
      中国四国心理学会第70回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ヴィゴツキーの児童学研究と発達の最近接領域概念への影響

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(さいたま市桜区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 人間の全体的発達過程におけるエリコニンとワロン-感情の系と認識の系の関連的発展をめぐって-

    • Author(s)
      岡花祈一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都市左京区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「子育て先進国」ニュージーランドの保育2015

    • Author(s)
      岡花祈一郎、七木田敦、ジュディスダンカン、飯野祐樹、レイチェルバーグ、松井剛太、ゲーリーボーンヴィ、バートネックあや
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] ロシアの障害児教育・インクルーシブ教育2015

    • Author(s)
      岡花祈一郎、黒田学、ニコライマロフェーエフ、オリガニコリスカヤ、オリガククーシキナ、エレーナゴンチャローヴァ、荒木穂積、小西豊、小西文子、荒木美知子
    • Total Pages
      116
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi