• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Cross-National Study on the Model of Collaboration among "Educational Agents" toward Creation of a Creative Situated Learning in Life Circumstances

Research Project

Project/Area Number 25871021
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Home economics/Human life
Education
Research InstitutionNitobe Bunka College

Principal Investigator

Ozaki Hiromi  新渡戸文化短期大学, その他部局等, 准教授 (10528590)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアフタースクール / 教育エージェント / 学校-家庭-地域の連携 / 生活知 / 実践知 / 創造性 / 家庭-学校-地域の協働 / 学校知 / 環境に埋め込まれた知 / 学校外教育リソース / 学校-家庭-地域の連環 / 地域の教育リソース / 学童保育
Outline of Final Research Achievements

In this study, I showed the following two points through investigation of some practices of "educational agents" and their "educational resources." Firstly, I made it clear the form of "Practical Knowledge" in practices of "educational agents." Secondly, I examined the concept of the "educational agents" in order to create the required circumstance to transmit "educational resources" to children. In conclusion,I made it clear the efficiency, significance and issues of their practices, and proposed the model of collaboration among them for establishing cooperative relationships between schools, families and communities.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 双方向的な視点の共有に基づくアクティブ・ラーニングの試み ―教職科目における学習支援アプリの試用を通して―2016

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      新渡戸文化学術雑誌

      Volume: 10

    • NAID

      40020954916

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] デモクラシーとしての教育/教育としてのデモクラシー ―「公衆性」を「知の一様式」と捉えることの意義―2015

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24 Pages: 42-49

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教育目的」としての「文化の伝達」を再考する―J. R. Martinの「文化」概念の再定義を中心に―2015

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      新渡戸文化短期大学学術雑誌

      Volume: 5

    • NAID

      40020540869

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「学校-家庭-地域」の連携が生み出す新たな「知」を問う ―J. R. Martinの「教育エージェント」論を手がかりに―2014

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      新渡戸文化短期大学学術雑誌

      Volume: 第4号

    • NAID

      40020419223

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 五感を通して感じる「アート」から「保育」を考える ―新潟県越後妻有地区における「大地の芸術祭の里」の実践を通して―2014

    • Author(s)
      山路千華、尾崎博美、小山詩織ほか2名
    • Journal Title

      新渡戸文化短期大学子ども教育研究所紀要

      Volume: 第9号

    • NAID

      40020282836

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成校の学生における「保育者の専門性」獲得の構成要素2015

    • Author(s)
      汐見和恵、永房典之、尾崎博美他
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育目的論における「翻訳」概念の意義―S. K. Langerの「シンボル形式」論に基づいて―2014

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      教育哲学会第57回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教育目的論における「翻訳/解釈」の意味 ―J.R.Martinの3Cs概念とS.K.Langerのシンボル形式論が示唆すること―

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      岡山県 環太平洋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ道徳教育2016

    • Author(s)
      井藤元編著、尾崎博美他著
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi