• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on the relationship between the subjects of Ethics and Religion in German moral education reform

Research Project

Project/Area Number 25885106
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Shoin Women's University

Principal Investigator

HAMATANI Kana  大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 講師 (60613073)

Project Period (FY) 2013-08-30 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords道徳教育 / 倫理科 / 宗教科 / ドイツ / カリキュラム / 宗教教育 / イスラーム / 国際情報交換 / キリスト教
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the relationship between the subjects of Ethics and Religion in German elementary school and secondary school moral education reform using an empirical analysis of curricula, practice, and teacher training in conjunction with field work in three states.
The following two viewpoints were found: 1) the competencies that students should achieve were clarified and the learning process and the evaluation method were remodeled, 2) the cooperation between the subjects of Ethics and Religion aims to develop cross-cultural competency and promote a new approach to their teacher training.

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 新たな次元に入った現代ドイツの公立学校における宗教教育―ノルトライン・ヴェストファーレン州における正規の教科としてのイスラームの宗教科の導入を中心に―2014

    • Author(s)
      濱谷 佳奈
    • Journal Title

      カトリック教育研究

      Volume: 31 Pages: 45-57

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドイツ連邦共和国における倫理科と宗教科の法的地位の関係をめぐる動向ーベルリンを事例にして―2014

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 第4巻 Pages: 137-146

    • NAID

      110009760082

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 実習経験をベースにした教員養成のとりくみ2015

    • Author(s)
      濱谷 佳奈
    • Organizer
      リアリスティックアプローチ研究会
    • Place of Presentation
      大阪樟蔭女子大学
    • Year and Date
      2015-02-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ連邦共和国における倫理科と宗教科との教科間連携の特徴と課題―ベルリンの事例研究とインタビュー調査を中心に―2014

    • Author(s)
      濱谷 佳奈
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ連邦共和国における倫理科による道徳教育のカリキュラム―ノルトライン・ヴェストファーレン州実践哲学科とブランデンブルク州LER科の事例比較を中心に―2014

    • Author(s)
      濱谷 佳奈
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツ連邦共和国における宗教科の法的地位をめぐる現代的動向ーノルトライン・ヴェストファーレン州における「正規の教科」としてのイスラームの宗教科の導入を中心にー2014

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Organizer
      フォーラム:ドイツの教育 第60回
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ連邦共和国における倫理科による道徳教育のカリキュラム―ノルトライン・ヴェストファーレン州実践哲学科とブランデンブルク州LER科の事例比較を中心に―2014

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第25回大会 課題研究
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツ連邦共和国における倫理科と宗教科との教科間連携の特徴と課題2014

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Organizer
      日本比較教育学会 第50回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ連邦共和国における宗教科の法的地位をめぐる現代的動向ーノルトライン・ヴェストファーレン州における「正規の教科」としてのイスラームの宗教科の導入を中心にー2013

    • Author(s)
      濱谷佳奈
    • Organizer
      日本カトリック教育学会 第37回全国大会
    • Place of Presentation
      星美学園短期大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-09-12   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi