• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Spiral Structure of the Explanatory Text Reading Curriculum that Focus on Reasoning Capacity for Argumentation

Research Project

Project/Area Number 25885113
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHijiyama University

Principal Investigator

AOYAMA YUKINORI  比治山大学, 現代文化学部, 准教授 (00707945)

Project Period (FY) 2013-08-30 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords論理的認識力 / 説明的文章 / 論理構築能力 / 意味内容形成能力 / コンテクスト分析能力 / スパイラルカリキュラム / Strand / 小学校国語科 / 論理の創造と検討 / 意味内容の創造と検討 / 読解能力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to construct the spiral curriculum for reading instruction of explanatory text, focus on reasoning ability of argumentation. Because the daily reasoning has a bias, in reasoning about argumentation, meaning contents and context analyzing as well as formal logic are needed.
Therefore I establish 3 lower-level abilities, and I provide a concept about the “Logical Cognition Ability”, answer a bias of daily reasoning. I reveal a importance that each of 3 lower-level abilities function to complement, and I construct the explanatory text reading spiral curriculum, that is composed of 3 strands.

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 間テクスト性に着目して、表現主体の背景を想定することの意義―説明的文章の読みの指導に焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第21号 Pages: 131-142

    • NAID

      120005618699

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 読解カリキュラム開発に関する調査研究―トロント大学附属学校に焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 第1号

    • NAID

      120005618682

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 論理的認識力を高めるための説明的文章の読みに関する小学校国語科スパイラルカリキュラムの開発2015

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      学位論文

      Volume: 1 Pages: 1-224

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における「論理的認識力」設定の意義2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      国語科思想研究

      Volume: 第8号 Pages: 65-74

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における「論理的認識力」育成の研究―「論理」と「意味内容」との相互補完的な実践を通して―2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第1部第63号 Pages: 67-75

    • NAID

      120005528133

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日常の論理の偏向をどう教育で扱うか―論理・論理的思考力および周辺概念の再構築を通して―2014

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      初等カリキュラム研究

      Volume: 第2号 Pages: 3-11

    • NAID

      120005462661

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における「論理的認識力」設定の意義―論理的で豊かな意味内容の創造と検討を実現するために―2014

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第8号 Pages: 65-74

    • NAID

      120005458337

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Common Core State Standards for English Language ArtsにおけるReading Standards for Informational Text(K-12)―スパイラル構造をもった説明的文章読解カリキュラムの実際―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第7号 Pages: 1-13

    • NAID

      120005349014

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Strand概念の導入による読解カリキュラム改善の可能性―要点・要旨把握指導に焦点をあてて―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第1部第62号 Pages: 99-107

    • NAID

      120005395966

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 論理的認識力―日常の論理の偏向に対応する認識能力の構造―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第20号 Pages: 135-143

    • NAID

      120005436615

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 間テクスト性に着目して、表現主体の背景を想定することの意義2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第127回筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明的文章の授業における「論理的認識力」設定の意義―論理的で豊かな意味内容の創造と検討を実現するために―2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第126回名古屋大会
    • Place of Presentation
      ウインクあいち
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理的認識力(1)―「論理的認識力」を概念規定する必要性―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第125回広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-09-12   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi