• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An attempt to develop a newspeech- language and communication education method that affirms neurodiversity

Research Project

Project/Area Number 25H00560
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

宮本 昌子  筑波大学, 人間系, 教授 (70412327)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川合 紀宗  広島大学, ダイバーシティ&インクルージョン推進機構, 教授 (20467757)
櫻井 健太  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (20584212)
青木 瑞樹  筑波大学, 人間総合科学学術院, 特別研究員(DC1) (21011628)
今富 摂子  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (30509633)
飯村 大智  筑波大学, 人間系, 助教 (40881842)
小林 宏明  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)
後藤 多可志  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (50584231)
石田 修  茨城大学, 教育学野, 講師 (50909926)
三盃 亜美  筑波大学, 人間系, 助教 (60730281)
牧野 泰美  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 上席総括研究員 (80249945)
高橋 三郎  東京学芸大学, 教育学部, 個人研究員 (81003621)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥29,770,000 (Direct Cost: ¥22,900,000、Indirect Cost: ¥6,870,000)
Fiscal Year 2025: ¥10,010,000 (Direct Cost: ¥7,700,000、Indirect Cost: ¥2,310,000)
Keywords神経多様性 / 言語障害 / 評価法 / ことばの教室 / 言語聴覚療法
Outline of Research at the Start

通常の学校と特別支援学校に分けて、児童の「強み」に焦点をあてた指導実践の実態把握を行う。コミュニケーション能力の向上を目標とし、机上学習に加え、「農作業」「調理」「手芸」「スポーツ」「絵画」「電車路線図作成」「演劇」「コーヒーショップの店員」など児童の興味や特に合わせた活動を展開している試みがある。これらの授業実践についての実態調査を行う。実態把握を行なった後に、本研究で実践する新たな評価法・支援法についての検討を行う。知的障害のある児童の言語指導、知的障害のない児童の言語指導、吃音、構音障害、読み書き障害など、それぞれの障害についての評価法と支援方法を考案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi