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Assessment of PM Formation and Contrail Induced by Exhaust Gas from SAF-and-Hydrogen-Fueled Jet Engine

Research Project

Project/Area Number 25H00771
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 24:Aerospace engineering, marine and maritime engineering, and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

津江 光洋  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (50227360)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡井 敬一  国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 主任研究開発員 (00358516)
中谷 辰爾  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (00382234)
藤原 仁志  国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 航空技術部門, 主任研究開発員 (40358453)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥61,490,000 (Direct Cost: ¥47,300,000、Indirect Cost: ¥14,190,000)
Fiscal Year 2025: ¥36,010,000 (Direct Cost: ¥27,700,000、Indirect Cost: ¥8,310,000)
Keywordsジェットエンジン / 持続可能航空燃料 / 水素航空機 / 飛行機雲形成 / 放射強制力
Outline of Research at the Start

SAFや水素を用いたゼロカーボン航空機の排気による飛行機雲の地球温暖化効果を評価するため,高温・高圧力環境における燃焼試験を実施し,飛行機雲の核となるPM生成に特に着目し燃焼や排気特性を明確にする.また,PMの数密度や粒径が氷晶に及ぼす影響を明らかにするため,低温・低圧力環境における真空チャンバ内において,排気噴射した時の氷晶の成長過程を実験的に調べる.また,SAFや水素の氷晶核モデルを構築し,局所的な飛行機雲形成予測アルゴリズムを構築する.さらに,排気分布を考慮した,全球大気シミュレーションにより飛行機雲の光学厚さや放射強制力を評価し,航空機排気が地球温暖化に及ぼす効果を明らかにする.

Report

(1 results)
  • 2025 Comments on the Screening Results

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-07-01  

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