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Proteomics x functional MRI x AI for "visualization of gaming addiction" and social implementation research

Research Project

Project/Area Number 25H01084
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 58:Society medicine, nursing, and related fields
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

大山 要  長崎大学, 病院(医学系), 教授 (50437860)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上野 雄文  独立行政法人国立病院機構肥前精神医療センター(臨床研究部), 臨床研究部, 院長 (00441668)
今村 明  長崎大学, 医歯薬学総合研究科(保健学科), 教授 (40325642)
竹林 実  熊本大学, 大学院生命科学研究部(医), 教授 (60304440)
中嶋 幹郎  長崎大学, 医歯薬学総合研究科(薬学系), 教授 (00260737)
岸川 直哉  長崎大学, 医歯薬学総合研究科(薬学系), 准教授 (90336181)
宮元 敬天  長崎大学, 医歯薬学総合研究科(薬学系), 助教 (20619481)
相原 希美  長崎大学, 医歯薬学総合研究科(薬学系), 助教 (60908557)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥45,630,000 (Direct Cost: ¥35,100,000、Indirect Cost: ¥10,530,000)
Fiscal Year 2025: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Keywordsゲーム依存 / 人工知能 / fMRI / バイオマーカー
Outline of Research at the Start

不登校や引きこもりをきたすゲーム依存が社会問題になりつつある。特に未成年者が深刻で、小中高でのアンケート調査の結果から、ゲーム依存が疑われる生徒は7%にものぼるとされる。最新のネット利用環境実態調査からゲーム依存が今後さらに深刻化する可能性が高いと予想されるが、受診・治療のきっかけ作りが非常に難しい。本研究は過去の研究で形成した研究体制と知見を土台として、最新の情報解析技術などを駆使しゲーム依存の「みえる化」を目指す。

Report

(1 results)
  • 2025 Comments on the Screening Results

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-07-01  

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