• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

音楽科教師の「学び続ける力」: TEAを用いた通時的アンラーニングプロセスの分析

Research Project

Project/Area Number 25K00196
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionElisabeth University of Music

Principal Investigator

長谷川 諒  エリザベト音楽大学, 音楽学部, 講師 (30817250)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 昭彦  国士舘大学, 文学部, 准教授 (20807888)
木下 和彦  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (60773869)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords音楽科教育 / 教師の専門性
Outline of Research at the Start

本研究では,音楽科教師の専門性としての「学び続ける力=自身の音楽科教育観や音楽観を通時的にアンラーニングしていく力」を,複線径路等至性アプローチ(TEA)による音楽科教師へのインタビューによって描き出しモデル化することを目的とする。「音楽」という現象の定義不可能性に依拠して「学び続ける力」の実態を論じることは,教員養成や教員研修のあり方に対して有用な示唆を与えることにつながる。

URL: 

Published: 2025-05-07   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi