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FE Model Updating and Damage Detection in Bridge Structures through Fixed and Mobile Sensing

Research Project

Project/Area Number 25K00234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22020:Structure engineering and earthquake engineering-related
Research InstitutionInstitute of Science Tokyo

Principal Investigator

竹谷 晃一  東京科学大学, 環境・社会理工学院, 特任講師 (70803526)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords橋梁構造物 / 車上計測 / センシング / FEモデル / 損傷検知
Outline of Research at the Start

橋梁の損傷を検知するためには,局所的な構造状態の変化を捉える必要があり,空間的に高密度な計測と,計測に基づいた精緻な状態情報の取得が求められている.本研究は,サイバー空間上の橋梁モデルを実構造物に合わせて更新するディジタルツインに着目し,空間的に高密度かつ精緻な状態情報の取得によって損傷検知を目指している.橋梁上の定点センサと車両上のセンサから得られるデータを用いて,空間的に高密度な橋梁の構造応答データを取得する.動的な数値解析における橋梁モデルの更新を行うことで,精緻な状態情報を取得する.そのうえで,損傷による局所的な構造状態の変化と構造応答の関係を明らかにし,損傷検知方法の提案を目指す.

URL: 

Published: 2025-05-07   Modified: 2025-06-20  

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