• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Exploratory Learning Program as an Interventions Support for Arts and Design Practice in Healthcare Settings

Research Project

Project/Area Number 25K00382
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

岩田 祐佳梨  筑波大学, 芸術系, 准教授 (40825379)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山 慎一  筑波大学, 芸術系, 教授 (40420913)
村上 史明  筑波大学, 芸術系, 助教 (30512884)
久野 遥加  筑波大学, 医学医療系, 助教 (10826118)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords医療環境 / ケア / well-being / アート / デザイン
Outline of Research at the Start

人間の尊厳に基づいた医療環境形成が求められているが、作り手や患者・家族と医療関係者間には、情報の非対称性や思考プロセスの違いがあり、共創の障壁は大きい。そこで、本研究では、医療関係者・芸術関係者・利用者が協働し、創造的アプローチを用いて共に課題解決や価値生成に取り組む共創的なアート・デザイン活動の医療現場への導入手法として、探索的な学びの場の開発を目的とする。①医療環境のワークショップにおける創造と学びの実態解明を行い、②医療環境改善の探索フェーズにおけるワークショップを開発し、③探索的な学びの場が実践共同体に与える影響を明らかにする。

URL: 

Published: 2025-05-07   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi