• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing a teaching and testing framework for CEFR-based interactional competence in EFL speaking

Research Project

Project/Area Number 25K00473
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

吉冨 朝子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40272611)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根岸 雅史  東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授 (50189362)
周 育佳  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 准教授 (40771944)
投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)
王 ウェイトン  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (80867862)
清田 顕子  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (41000425)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,980,000 (Direct Cost: ¥14,600,000、Indirect Cost: ¥4,380,000)
Fiscal Year 2028: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
KeywordsCEFR / L2 speaking / interactional competence / teaching / testing
Outline of Research at the Start

2018-2020年度の科学研究費基盤研究(B)では、入学試験選抜用のスピーキングテストの開発・在学期間中の授業及び学習支援が連携した指導と形成的評価の実施・卒業時の英語能力を可視化するe-ポートフォリオの開発を行い、指導・評価システムの基盤を構築した。2021-2024年度の継続的研究では、スピーキングテストの大規模実施と妥当性検証を行い、その結果を学習支援でのタスク開発・精緻化と評価指標の修正に生かす循環を体系化した。そして本研究では、やりとり能力の育成の観点から、この指導・評価システムをさらに充実・発展させる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi