• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental research on incorporating the uniqueness of Japanese language into the Descriptors of Interaction and Mediation activities in CEFR-CV

Research Project

Project/Area Number 25K00475
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

野口 裕之  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 名誉教授 (60114815)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島田 めぐみ  日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (50302906)
保坂 敏子  日本大学, 通信教育部, 研究員 (00409137)
中村 かおり  拓殖大学, 外国語学部, 教授 (70774090)
石井 秀宗  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30342934)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
KeywordsCEFR-CV / localization / 言語活動「やりとり」 / 言語活動「仲介」 / IRT尺度化分析
Outline of Research at the Start

本研究は,CEFR-CVに日本語の独自性を組込む可能性を検討する。
第1に,やりとり活動と仲介活動に関して,日本語では言語能力記述文が文化差等の影響で,CEFRのレベルが変わる可能性がある。そこで,学習者調査のIRT尺度化分析と記述文の内容・社会文化的視点の分析から,日本語,日本の社会や文化に対応するように能力記述文のレベル調整や文言の修正を提案する。
第2に,文書やオンラインでの「やりとり」「仲介」で日本語では漢字を含む複数の文字を適切に理解・使用する必要がある。そのため「文字運用能力」に関する能力記述文を開発し,CEFR-CVへ組込みが可能か,補助尺度とすべきかを学習者調査から明らかにする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi